“
Förtydligande på fråga 3 P-normen bör avskaffas, men eventuellt bör 0,16 anges för att tillgodose behovet av p-platser för funktionshindrade.
Förtydligande i fråga 5 - vissa platser, som t.ex Värtahamnen som kan ses som innerstad skulle kunna tåla höghusbebyggelse. Det är alltid platsspecifikt. Det är dock viktigt att inse att man inte skapar "billiga" eller miljösmarta bostäder genom höghusbebyggelse.
Förtydligande på fråga 6 - spektakulärt behöver inte vara liktydigt med storskaligt eller voluminöst....
Förtydligande på fråga 7 - vi har en fantastisk markreserv i Bromma flygplats. Där kan en ny stadsdel skapas. Fortfarande finns det gott om utrymmen i staden som kan bebyggas utan att man ständigt gör exploateringar i värdefull naturmark. Bromstens industriområde, Ulvsunda, Örnsbergs industriområde, Årstalänken, Slakthusområdet, m.fl..... Om man dessutom förbättrar kollektivtrafiken, cykelvägar och plats för gående så kan på sikt bilismens ytor begränsas och häri ligger också stora markresurser.
Förtydligande på fråga 8 - Även kooperativ och byggemenskaper borde ges utrymme.Fler byggherrar måste in!
Förtydligande på fråga 14 - Man ska vara realist tycker jag och detta är ungefär vad kommunen klarar av under en mandatperiod. Kan man bygga fler bostäder, så gärna för mig, men vi kan inte ge avkall på allt vad avser kvalité, hälsa och miljötänkande bara för att få kvantitet. Det är mycket viktigt att öka byggandet i bra kollektivtrafiknära lägen i hela regionen i enlighet med (RUFS) regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen. Med tunnelbane- och annan kollektivtrafikutbyggnad öppnas nya platser upp även i andra kommuner för bra bostadsbyggande.
Egna ord: Stockholm har unika kvalitéer som vi måste värna om och bygga vidare på. Självfallet ska många bostäder byggas som människor de facto har råd att efterfråga. Allmännyttan är ett verktyg som på allvar måste börja användas i planeringen av staden. Miljöpartiet vill bygga flerbostadshus urbant, i kollektivtrafiknära lägen. Minst var femte lägenhet ska vara lägenheter för unga och studenter och även icke så rika pensionärer. Fler yteffektiva kollektivhusboenden är också miljösmart.
Vi måste se till att Stockholm klarar extrema vädersituationer som kan bli allt mer frekventa, med t.ex. värmeböljor, omfattande nederbörd, etc. Där utgör den gröna infrastukturen ett skydd. Utrymme för utvecklande av ekosystemtjänster gör staden mer robust. En klimatanpassad stad är bra för alla invånare, såväl ung som gammal och då behövs de gröna kvalitéerna.
Ny bebyggelse ska vara energisnål, helst passivhus och plusenergi. En bilsnål planering med välfungerande kollektivtrafik på land och vatten, med utbyggda cykelvägar är vår modell. Bilpooler i hela staden borde vara en självklarhet.
Vi behöver återta en riktig samhällsplanering där det finns ett helhetstänkande med servicefunktioner, grönstruktur, kultur etc, etc istället för den marknadsstyrda ad hoc-planering som pågår nu. Det demokratiska inflytandet i planprocesserna behöver förstärkas. Det är mest pro forma idag och leder inte till något gott.
”