“
Bostadsbyggandet i Stockholm behöver verkligen behöver öka om vi ska klara den akuta bostadsbristen. Därför vill Miljöpartiet bygga 150 000 bostäder till 2030. I vår bostadsplan visar vi tydligt att det är full möjligt att bygga många fler bostäder utan att för den delen bygga bort våra parker, grönområden eller idrottsplatser.
Bostäder ska byggas i kollektivtrafiknära lägen med tunnelbanan som utgångspunkt. Därför föreslår vi en helt ny, orange tunnelbanelinje som går från Älvsjö till Liljeholmen via Fridhemsplan och upp till Odenplan och Täby. I förlängningen vill vi bygga en västlig gren av Orange linje från Fridhemsplan via Alvik och ut till Bromma parkstad och Solvalla. Det skulle skapa möjligheter till 50 000 nya bostäder på Bromma flygplats.
Stockholm behöver mer kollektivtrafik, inte fler motorvägar. Förbifart Stockholm kommer leda till fortsatta trafikstockningar, ökade utsläpp och cementera Stockholm som en gles och bilberoende region. Därför vill vi att Förbifart Stockholm stoppas och att intäkterna från trängselskatten används till utbyggd kollektivtrafik. Resandet i Stockholm ska vara modernt, effektivt och klimatsmart. När fler går, cyklar och åker kollektivt blir det mindre trängsel på våra gator och staden mer grön och urban. Dessutom minskar vi utsläppen av koldioxid och luftföroreningar så att vi når våra klimatmål. Vi vill att framtidens Stockholm byggs med låga bilparkeringstal, 0,1-0,3 bilar per lägenhet, och att istället cykeltalen ska vara höga.
Stockholms parker och grönområden är uppskattade och behövs även i framtiden. Vi vill att exploateringen i den mån det går ska ske på redan hårdgjorda ytor. Mark är en värdefull resurs som måste användas effektivt. Bromma flygplats är till exempel en yta stor som Östermalm och en fantastisk tillgång, en otrolig resurs som vi är skyldig att använda för att minska bostadsbristen. Bullret från Brommaflyget är också ett hinder mot att bygga högt i stora delar av staden. I Bromma Parkstad kan vi bygga 50 000 bostäder och 30 000 arbetsplatser.
Miljöpartiet har avsatt satsningar på arkitektur i det senaste budgetförslaget. Vi vill också se en ny markpolitik där till exempel andra kvaliteter än pris blir styrande vi markanvisningstävlingar. Det kan vara arkitektoniska, sociala och miljömässiga aspekter som ska bedömas.
I vår bostadsplan för 150 000 bostäder till 2030 vill vi att framtidens bostäder ska vara högkvalitativa, yteffektiva och klimatsmarta. Vi vill ställa höga energikrav och att Stockholm ska vara en mänsklig stad där vi skapar offentliga rum som är täta, funktionsblandade och tillgängliga. Vår stad ska präglas av att det finns en variation av upplåtelseformer, en sammankopplande infrastruktur och rumsskapande arkitektur.
”