“
Min och Vänsterpartiets målsättning är att Stockholm ska vara en socialt och ekologiskt hållbar stad, där alla har möjlighet att få ett bra boende till en rimlig kostnad. Det ska finnas god tillgång till hyresrätter som du kan få med kort varsel om livssituationen plötsligt skulle förändras, och du ska inte stängas ute från bostadsmarknaden för att du saknar ett fast jobb. Men för att detta ska bli möjlighet räcker inte enbart en ökad takt i bostadsbyggandet. Vi vill att det ska bli ett uttalat mål för staden att bygga bostäder som alla delar av befolkningen har råd att efterfråga. Med dagens bostadsbrist innebär detta att hyresrätter de närmsta åren måste prioriteras framför bostadsrätter och egna hem i alla delar av staden, och att staden ska använda de verktyg som finns för att pressa hyrorna i nyproduktion. I dagsläget har inte ens hälften av kommunens egna anställda råd att betala hyrorna i de nya lägenheterna som byggs.
Jag vill uppdra de kommunala bostadsbolagen att bygga yteffektiva hyresrätter med pressade hyror, och säkerställa att staden hjälper till genom att sänka deras alltför höga avkastningskrav. Mark ska i första hand upplåtas till aktörer som kan bidra till att pressa bygg¬kostnader och förmånliga markanvisnings- och exploateringsavtal slutas med sådana som för¬binder sig att bygga energieffektiva bostäder till låga boendekostnader. Klimatsmart byggande har en något dyrare investeringskostnad, vilket dock inte behöver innebära högre nyproduktions¬kostnader med en långsiktig förvaltare som är förtrogen med att detta kompenseras genom att energiförbrukningen blir lägre. Sammanlagt vill vi bygga 18 000 bostäder per år i Stockholms län fram till 2030, varav minst 5 000 inom stadens gränser. En kvalificerad majoritet av dessa ska vara hyresrätter med pressade hyror, och samtliga ha skarpa krav vad gäller energiförbrukningen. Samtidigt vill vi ta till vara på människors kunskap och engagemang kring det egna bo¬stads-området. Samtliga markanvisningar ska därför tas utifrån en områdesplanering som tagits fram i nära samråd med både boende och grupper som idag är utestängda från bostadsmarknaden.
Nyproduktion ska i första hand ske på redan hårdgjord mark. En detaljerad plan ska upprättas för hela staden där eventuellt byggande på grönområden specificeras och övriga gröna områden skyddas. Parker och grön¬områden ger inte bara ytor för rekreation som bidrar till psykologiskt välbefinnande – de fyller också en viktig funktion i de urbana ekosystemen. De renar luft och dagvatten, förhindrar i viss mån mindre översvämningar vid skyfall samt kyler ner staden under värmeböljor, vilket hjälper till att motverka effekterna av allt varmare somrar. De erbjuder en allmän yta utan inträde eller motkrav i form av förväntad konsumtion där man fortfarande kan aktivera sig och mötas oavsett ekonomi. Vi vill bygga på ytor som andra verksamheter lämnar och som nu används för bilar. Som exempel kan nämnas vårt förslag Karolinastaden på de ytor gamla Karolinska sjukhuset lämnar på gränsen mellan Stockholm och Solna stad, gamla industriområden och den ekostad vi vill se ersätta Bromma flygplats. Överdäckade vägar, lik-som avsmalnade vägar med mindre trafik, ger utrymme för ny bebyggelse i centrala lägen sam-tidigt som det ökar framkomligheten i staden för gång- och cykeltrafikanter och förbättrar om¬rå-den som idag är utsatta av buller och avgaser.
Målsättningen ska vara att skapa levande miljöer som är väl försörjda med kollektivtrafik, och där varje stadsdel erbjuder det mesta vi behöver i våra liv. Olika typer av bostäder, arbetsplatser, kultur, träffpunkter och såväl offentlig som kommersiell service ska finnas nära människors hem, oavsett i vilken del av staden det hemmet ligger. De stadsdelar som idag är mer glest befolkade med stora så kallade villamattor kan förtätas och ge utrymme för blandad bebyggelse med hyresrätter samt ökad service. Något som även ger underlag för utbyggd kollektivtrafik och ökad lokal gemenskap. Ledordet inom stadens stadsplanering ska vara att bygga kompakt, men med närhet till natur. Det minskar behovet av transporter, och skapar stadsdelar som upplevs som attraktiva och trygga under större delen av dygnet.
”