“
Fria Stockholmare är ett lokalt, frihetligt och stadsvänligt parti som kandiderar till kommunfullmäktige i Stockholms stad. Vi har inför valet den 9 september 2018 tagit fram valplattformen 100% Storstadspolitik.
Vår största politiska ambition är att skapa och upprätthålla ett mer levande, urbant och hållbart Stockholm. En dynamisk huvudstad, med fler naturliga och pulserande nav, som aldrig sover. I vårt Stockholm finns inga döda stadsdelar - vi levandegör i stället staden genom förtätning, värnande av musik- och kultur och etablering av attraktiva stråk.
Vi vill även att den klassiska stenstaden med sina slutna kvarter, finmaskiga fastighetsindelning och blandade upplåtelseformer ska tillämpas också utanför Stockholms innerstad. Slopat byggkrångel, fri höjdsättning, införandet av en lokalnorm och etablering av riktiga stadsparker istället för gräsbeklädda blåshål är endast ett par av de många politiska förslag vi därtill vill förverkliga.
Individens frihet och dennes okränkbarhet står alltid i centrum. Vi motsätter oss all form av diskriminering och vill verka för att Stockholm blir en tillgänglig stad för alla som bor, verkar och vistas här.
Fria Stockholmare är det mest stadsvänliga partiet i det här valet. Vi vågar på allvar trycka på för en riktig urban omsvängning i stadsutvecklingsfrågor och kommer inte vika oss en tum för bakåtsträvande nej-sägare.
Fria Stockholmare ämnar verka för att Stockholm blir en tillgänglig stad för precis alla som bor, verkar och vistas här och därigenom förverkliga visionen om ett pulserande Stockholm som aldrig sover. För att uppnå detta vill partiet bland annat storsatsa på att etablera fler nöjesstråk i hela kommunen, med gott om klubblokaler och musikscener för ett brett och aktivt nattliv.
Sverige är en av världens främsta musiknationer, men språngbrädorna i form av stora publika lokaler anpassade för musik är försvinnande små i Stockholm i jämförelse med andra storstäder. Fria Stockholmare vill att Stockholm ska regera som ohotad listetta vad gäller musik-, klubb- och nattliv, och vill därför skapa och utveckla större nöjesstråk i hela kommunen där lokala musiker ges nya och förbättrade möjligheter att växa samtidigt som turismen förväntas öka.
Exempelvis skulle ett naturligt nöjesstråk kunna etableras längs med Klara Sjö/Kungsbro Strand, Kungsholms Strand, Hornsbergs Strand och Kristinebergs Strand. Ännu ett eftertraktat kluster skulle kunna skapas om järnvägsområdet mellan Järnvägsgatan och Cityterminalen däckas över. Tack vare Stockholms vattennära läge finns även fantastiska möjligheter att utveckla flytande scener på vattnet.
- På särskilt lågexploaterade platser, som nu endast är ett slöseri med dyrbar mark, skulle man kunna utveckla parallella musik, nöjes- och kulturkluster med bland annat klubbar, musikscener och experimentverkstäder. Flera tilltänkta områden ligger redan strategiskt bra till samtidigt som det finns få bostäder i närheten, då är inte heller höga ljudnivåer något problem.
Andra ställen där man skulle kunna utveckla nöjesstråk och.musukkluster genom snart stadsplanering och förtätning i stadskaraktär är Stadsgården-Masthamnen-Danvikstull sant Hornstull-Reimersholme-Lövholmen samt Hjorthagen/Norra-Djurgårdsstaden-Ropsten-Louddsstaden-Gärdet.
Ja,jag och Fria Stockholmare vill bygga stad på Gärdet och förtäta den stadsdelen genom utvecklande av sammanbindande stråk och anlagda, lummiga parker i stället för den grönytekil som området nu utgörs av.
Dessutom vill vi i Fria Stockholmare ha en flerkärnig stad, precis som i många andra internationella storstäder. Det finns inget skäl till att alla kommunikationer skall gå genom City (Norr)-Gamla Stan-Slussen-Södra statiln (den s.k. Getingmidjan).
Vi vill därför utveckla Västra City och Östra City, bland annat i linje med de planer som beskrivits ovan samt bygga vidare på det embryo till Södra City som redan påbörjats genom förlängningen av innerstaden bortanför Södermalm och mot Gullmarsplan/Slakthusområdet-Johanneshov-Enskede-Hammarby Sjöstad och Årsta och exploateringen av dessa områden.
I detta syfte vill Fria Stockhomare, om vi får väljarnas förtroende, öppna Värtabanan samt verka för att Stockholms nommun och Stockholms läns landsting tar fram en plan för att bygga ut.och.färdigställa en kollektivtrafiksring (tunnelbana, spårväg och.pendeltåg) kring Stockholm och storregionens kommmuner.
En viktig fråga för mig och som Fria Stockholmare driver är att kommunen, tillsammans med staten och landstinget, en gång för alla bygger cykelinfrastruktur värd namnet.
Stockholm har goda förutsättningar att bli en ledande cykelstad i världen, men mycket ska till för att vi över huvud taget ska kunna börja mäta oss med föregångsstäder som Köpenhamn, Rotterdam och Amsterdam. Politiskt knussel leder oftast till halvdana och i vissa fall direkt farliga cykelbanor att färdas på. Cykelbanorna ska istället utformas så att de ligger upphöjda, jämsides med trottoaren, och inte mellan trafikerad gata och parkerade bilar. Därtill ska de vara tillräckligt breda och tydligt separerade från övriga vägar och gångbanor. Det ska också vara enkelt att kunna färdas med cykel i kollektivtrafiken.
Fria Stockholmare har en särskild utformad cykelpolitik för att få fler att cykla i ett sammanhängande cykelnät i Stockholm.
Vi vill förbättra möjligheten att färdas med cykel i hela kollektivtrafiken genom att:
*tydligt separera cykelinfrastrukturen från övriga vägar och gångbanor.
*anlägga och utveckla ett sammanhängande cykelnät i hela kommunen, utan barriärer.
Någon ordentlig cykelinfrastruktur finns inte i Stockholm idag. Jag och Fria Stockholmare sammanhängande cykelnät med breda och säkra cykelbanor
Som inbiten cyklist oavsett årstid och väder vet jag precis hur viktigt det är med säkra och sammanhängande cykelbanor som tar dig från punkt A till B utan orimliga barriärer. Ett par år i Nederländerna har lärt mig se till många praktiska lösningar på det vi kan uppfatta som utmanande här i Stockholm. Vårt mål är att du enkelt ska kunna ta dig genom länet med en och samma cykel, men då måste också kollektivtrafiken utvecklas så att det alltid finns möjlighet att färdas med den. Det gäller för alla kollektivtrafikslag.
Stockholm är en stad på och vid vatten och de specifika geogragiska samt topografiska förutsättningarna ställer höga krav på smarta lösningar som har förmåga att länka samman staden utan att spä på glesheten.
Fria Stockholmare ser därför ett behov av fler broar, utöver Österbron som bara måste byggas, i Stockholm.
Var dessa skall vara får vi se över men fyra andra ställen, förutom Österbron, där vi redan nu ser ett dylikt behov är en :
*Riddarfjärdsbro (t.ex. mellan Norrmälarstands kajplats/Holher Bloms torg) och kinnarviken/Münchenbryggeriet, en *Pampas-Ulvsundabro över Ulvsundasjön,
* en flerdelad bro över västra Mälarsnittet mellan Ekerö kommun och Stockholms kommun samt en
*Himmerfjärdsbro, som komplement till Södertäljebron,över Mörkö-Hölö och med anslutning till E4:an
Denna senare bro ingår i en satsning på södra stockholmsregionen som vi vill få med oss övriga berörda komnuner på för att få till en ny flygplats på Södertörn, som ersättning för Bromma flygplats när avtalet för denna går ut och flygplatsen förhoppningsvis läggs ner om knappt 20 år.
Då skulle man också lösa den regionala obalans som består i att många av regionens invånare bor i de södra delarna men bobbar i de norra delarna.
En flygplats skulle locka till sig företag, arbetsplatser och skapa jobb samtöka underlaget och behovet för ökade infrastrukturinvesteringar. Något som skulle driva på.utvecklimgen samt öka den ekonomiska aktiviteten i regionen. Med en bro skulle man dessutom ännu bättre integrera stockholmsregionen med Södermanland - något som skulle vara en stor fördel.
Vi stöder också planen Lindhagen 2.0 och ser gärna att en uppdatering av denna blir förverkligad.
Då kan vi tala om ett inkluderande Stockholm för alla.
”