Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Linbana till Rambergets topp

Sida 1 av 2
12>
Jesper Hallén
348 Inlägg

Ett förslag från stadsbyggnadskontoret är att anlägga en linbana upp på Rambergets topp. Här uppe finns stans absolut bästa utsiktsplats och en linbana upp på toppen kanske kan vara ännu ett dragplåster. Linbanan kan gå antingen från Myntgatan eller Lindholmen. (eller varför inte även över älven)
Jonas Ransgård (M) och Kristina Tharing (M) skrev förra året en motion om att anlägga en restaurang uppe på bergets topp och samtidigt rusta upp hela Keillers Park. Den ska upp i byggnadsnämnen på tisdag.

Läs mer på GPeller hos SR
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Jag blev nästan sugen på att föreslå:
Varför inte Spårtaxi?
Senast ändrad 11 februari 2009 21:19
Sven R
529 Inlägg
Den här idén tror jag faktiskt på om man drar linbanan från Lindholmen. Ramberget har potential att bli ett utflyktsmål, först åker man älvsnabben och sedan linabanan upp. Ganska givet besöksmål för vaje GBG-turist! Men jag tror det krävs lite mer än bara en liten restaurang. Och som vanligt är det feltänkt att byggnaden inte ska få synas. Tvärtom borde den synas som en fyrbåk över hela centrala GBG. Som en parallel kan man tänka på topprestaurangerna i alperna. När pisterna stängt för dagen och allt blivit kolsvart så brukar en del restauranger fortfarande ha öppet däruppe. Det ser väldigt läckert ut, man får åka skoter upp för ett skrovmål...
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Det är lite intressant det där; att inget som byggs egentligen får synas. Man skulle kunna tycka att vyn från Ramberget borde vara viktare än vyn av Ramberget. Med en del markarbeten strax väster om toppen skulle det nog gå att bygga en relativt stort restaurang med fin utsikt utan att beröva oss fattiga satar som inte har råd med besöket tillgång till den gamla toppen.

Sedan tycker jag i och för sig inte att det är så värst svårt att komma till toppen, promenaden upp är halva nöjet och det går ju faktiskt med bil också. Måhända ligger problemet i att ett besök på toppen samtidigt kräver ett besök på Hisingen, det brukar ju vara påfrestande för en del fastlandsbönder?
Sven R
529 Inlägg
Olle Jansson skrev:

Sedan tycker jag i och för sig inte att det är så värst svårt att komma till toppen, promenaden upp är halva nöjet och det går ju faktiskt med bil också.

Håller med om det. Även för bilister så är ju slingervägen upp halva nöjet. Om det behövs så kan man ganska enkelt asfaltera upp fler mötesplatser. Men trafikplanerarna har för stor makt i den här staden.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Ja inte är det speciellt svårt att ta sig upp där, möjligen lite kämpigt för klena ben. Men det är ju värt mödan, här kan man faktiskt njuta av Göteborg i ett panorama från partille till vinga fyr. Det är mycket som fastlandsfolket går miste om som hisingsborna kan njuta av, tillsammans med några turister som bussas upp till toppen förstås.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Jag tycker att det är en väldigt bra idé, men skulle gärna se en utredning om det finns möjlighet till annat än just som turistattraktion. Skulle det kunna bli en del av kollektivtrafiksystemet t.ex? Här är ett par bilder från en linbana upp till en park med restaurang och museum vid ett vattenfall i Québec, som jag besökte för snart ett år sedan.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Daniel Sjölund
292 Inlägg
Olle! Nu måste jag in och rätta dig!
Olle Jansson skrev:

Det är lite intressant det där; att inget som byggs egentligen får synas. Man skulle kunna tycka att vyn från Ramberget borde vara viktare än vyn av Ramberget.

Kenneth Fondén säger ju faktiskt inte att byggnaden inte får synas, utan:
"..den största utmaningen blir att hitta ett bra utsiktsläge för en serveringsbyggnad, som inte samtidigt dominerar Rambergets välkända profil".

Det tycker jag låter vettigt. Rambergets Profil har helt klart ett värde. Man skulle kanske kunna bygga något som inte dominerar utan bara är en häftig kontrast till profilen?

Olle Jansson skrev:

Sedan tycker jag i och för sig inte att det är så värst svårt att komma till toppen, promenaden upp är halva nöjet och det går ju faktiskt med bil också.

Lat som jag är gillar jag tanken att ta linbana upp och en promenad genom en vacker park ner.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Rambergets profil är faktiskt värd att handskas varsamt med då det är ett mycket vackert berg vi talar om. "Kungen av berg" som Taube uttryckte det. Det är en stor tillgång att ha denna bergsklump så centralt i stan. En restaurang eller nåt uppe på toppen skulle vara en tillgång och att den måste ju inte vara jätteuppseendeväckande heller utan kan smälta in bra i miljön. Eller så bygger man den stor som fasiken, som en fyr på berget som ett utsiktstorn.
Jag skulle rösta på Jespers senare alternativ, dvs nåt som är stort som fasiken och syns vida omkring.

En möjligtvis barnsligt naiv ide slog mig redan som barn, efter den obligatoriska bussturen med skolan upp på Ramberget och tillhörande historielektion om Ättestupan (som då kändes ohyggligt kuslig). Hursomhelst så har den liksom kommit tillbaka varje gång jag passerat Ramberget, och den bestod i att bygga en stor staty av en viking på toppen som tittar ut över staden. Likt en göteborsk variant av Frihetsgudinnan tänkte jag då, fast egentligen mer åt Cristo Redento i Rio.

Så stor att den tydligt stack upp ordentligt på toppen och kunde uppfattas från långt håll, kanske typ 20m hög. Upplyst på kvällen. Inget trams med hornbeklädd hjälm eller annat WP-skit, men något mer historiskt korrekt i stil med Leif Eriksson monumentet i Reykjavik (men bra mycket större i skala då) http://leiferiksson.vanderkrogt.net/files/reykjav..

Kombinera restaurang med något sådant monument på Rambergets topp? Eller dålig ide?
Jesper Hallén
348 Inlägg
Det skulle vara en jättestaty av Ingo då. Men visst, ett monument på Ramberget har man ju fantiserat om, likt Rio de janeiros jesusstaty.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Daniel S skrev:

Kenneth Fondén säger ju faktiskt inte att byggnaden inte får synas, utan...

Det var mer en allmän iakttagelse från min sida; höghus vid Centralposthuset får inte synas från Brunnsparken, nya hus på Raketgatan riskerar skada Guldheden välkända profil...
Rambergets Profil har helt klart ett värde. Man skulle kanske kunna bygga något som inte dominerar utan bara är en häftig kontrast till profilen?

Undrar faktiskt inte om vi skulle kunna ha användning av Wingårdh i detta sammanhang. Stora, glasade funkis-groggverandor i gräddhyllor är la något av hans starka sida. byggnad med låg profil men med stora glasfönster ut mot Göteborg skulle la passa rätt bra. Tänk huset nedan anpassat till Ramberget och inte som privatbostad:

Det ser förstås exklusivt ut på bild men i realiteten kommer det snart att kännas som lunchfiket på IKEA; folkligt och billigt.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Ja Wingårdh skulle nog funka bra på berget. En annan tanke man får är att det skulle vara coolt att bygga ett slags modernt konstmuseum likt Louisiana i Danmark, uppe på Ramberget. Med linbana upp och kafé, skulle locka folk likt Liseberg i juli.

Daniel Sjölund
292 Inlägg
@Jesper (och Olle): Det låter som en väldigt bra idé. Kanske ett MoMA på Ramberget? Fik, restaurang och Museum i samma byggnad med fantastisk utsikt på köpet kan nog tilltala rätt många Göteborgare.

Tänk om man kunde skapa den sköna känsla som man får när man kommer till Louisiana, fast på Ramberget. Att platsen är lika viktig som utställningen. Då kommer jag hänga på Hisingen ofta i framtiden, Olle!

Kan vi inte skicka in ett sådant förslag?
Senast ändrad 13 februari 2009 12:24
Jesper Hallén
348 Inlägg
Daniel, det tycker jag absolut att vi ska göra. Det skulle sätta Hisingen på den stora kartan!
Ja det är speciell känsla man får när man kommer till Louisiana, någon slags harmonisk tillvaro. Jag tror att miljön och naturen uppe på Rambergets topp kan passa bra för en sån här etablering.
Sven R
529 Inlägg
Jesper, HELT KLOCKRENT! Ett konstgalleri på Ramberget är precis det där extra som jag efterlyste i mitt första inlägg. Ja, om inte Ingo-statyn blir av då förstås... :-D
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Japp! En låg byggnad i några "trappsteg" som följer den måttliga sluttningen närmast toppen.
Bara utsikten och berget i sig är en attraktion. Man undrar om det kommer fram i stans turistinformationer bland alla gröna kaniner och fiskkyrkor. Det borde vara självklart med restaurang/väl tilltagen cafeteria där uppe. Och gärna linbana där tidigare inlägg föreslagit.
Kan medge att ett sånt föslag går lite på tvärs med kommentarerna om politikerförslaget om tvugna café-etableringar i syfte att skapa "folkliv" på ett centralt torg: http://gbg.yimby.se/2009/02/stadsliv---hur-gor-ma...
Men säkert behövs en morot för att locka upp besökare och även hemmablinda göteborgare upp på berget. Det är inte så att man kan flanera dit spontant, så jämförelsen med folkliv i stadsbebyggelse går inte att göra ändå.
Lysande ide med konstmuseum. Mycket gärna i kombination inom- och utomhusmuseum för alla årstider såsom Louisiana som föreslaget ovan. Getty Center i LA är ett lysande konstmuseum och annat exempel på inom- utomhuskombination, och ligger dessutom på en bergstopp med stadsutsikt (fast bara med en sketen bergbana upp, linbana rockar ju såklart högre). Klart coolt att gå ute och kolla på konst med utsikt över en hel stad samtidigt. Ett annat exempel är Millesgården i Stockholm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Getty_Centerhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Millesgården

Kunde man sen, likt andra högst måttliga världsmetropoler som Bilbao och Vilnius, få Guggenheim att nappa så skulle ju vallfärdsmålet vara spikat...
Anders Nilsson
2 Inlägg
Varför inte utnyttja Rambergets placering och bygga en fantastisk byggnad högst upp med utsikt över hela stan? En parallel är Masthuggsberget... har aldrig hört någon säga att Masthuggskyrkan förstör Masthuggsberget. Är en fröjd för ögat att från Hisingen kunna se Masthuggskyrkan resa sig över stan.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Andra konstmuséer på toppen av kullar är Fondation Maeght i St Paul de Vence, Frankrike:

och Fundació Joan Miró i Barcelona:

båda av arkitekten
Josep Lluís Sert
.
Vilket tema skall muséet ha? Göteborgskoloristerna månne?
Sida 1 av 2
12>

> Städer
Linbana till Rambergets topp

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9603 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky