Direktpress Centrums senaste artikel om planerna för Gråberget.
Kommentaren jag mailade in:
Hej!
Trevligt att läsa er uppföljning av planerna för Gråberget.
Nu bor jag inte upp på berget men vid dess fot.
För det första tycker jag generellt att förtätning behövs i hela vår stad, inte minst i Majorna.
Motiveringen till det är enkel: 1) Folk vill flytta hit. 2) Stadsdelen blir mer av en riktig stad med bättre underlag för dels de verksamheter som finns idag, dels nya verksamheter.
Förtätning ska förstås bara göras där så är lämpligt. Det gäller att göra ett bra urval av platser, men jag kan se många sådana platser här i min omgivning.
Bebyggelsen ska så ofta det är möjligt göras som traditionell stadsbebyggelse, det vill säga med lokaler mot gatan + lägenheter och/eller kontor i våningarna ovanpå. Det är ett vinnande koncept som har funkat i städer i långa tider, bland annat i Majorna. Det hindrar förstås inte att bebyggelsen givet de förutsättningarna kan vara nyskapande och ge variation i stadsdelen.
Planerna för Gråberget visar några av de ställen där jag själv velat se förtätning.
Om man ska välja ett prio-1-ställe då blir det "nummer 1" på skissen i er tidning, dvs hörnet Kabelgatan/Stortoppsgatan. Det är egentligen konstigt att det inte blivit bebyggt. Platsen är som gjord för ett ge Gråbergets eget "downtown". Hörnet blir ett perfekt läge för en kvarterskrog, restaurang eller cafeteria med uteservering. Bara att gå upp och kolla och föreställa sig hur det kan se ut.
Även övriga platser på skissen är tänkbara, framförallt då sträckan längs Såggatan där en parkeringslänga finns idag. Perfekt läge för ett 5-7 våningar högt hus, då det knappt ger någon skuggning av omkringliggande hus. Nästa plats för förtäning, också vid bergets fot, kan vara i slänten vid Ekedalsgatan, om än helst mindre än vad som är markerat på skissen.
Jag skulle kunna fortsätta med en lång rad på andra platser i Majorna, men nu handlar det om Gråberget.
Sist vill jag uppskatta att man tar tillvara på platsen kring vattenreservoaren. Den idag rätt risiga utsiktspunkten kan bli en verkligt fin offentlig plats, till exempel genom en park med fina grusade gångvägar och gott om sittplatser, lekplatser, och kanske offentliga grillplatser eller ett säsongscafé.
Vänliga hälsningar
Hans Jörgensen