Bra frågor! Till stor del vidrörs de flesta av de i diverse tidigare blogginlägg, men jag ska försöka ge min version av en sammanfattning.
1) Jag påstår att diffusa visioner som "Den Goda Staden" är tämligen innehållslösa och meningslösa. Ingenstans definierar man konkret vad som utgör "Den Goda Staden", och termen skulle egentligen kunna användas för att beskriva precis alla byggnadsprojekt som företagits i det här landet. Ingen vill ju bygga "Den Onda Staden" eller "Den Icke-Goda Staden".
Vi har istället diskuterat att man borde använda mer konkreta målsättningar och styrdokument vid stadsplanering. Man skulle till exempel kunna använda stadsplaner, istället. Vi har skrivit om begreppet "Den Goda Staden" bland annat
här och
här bland annat. Om stadsplanen som verktyg skriver vi
här.
2) Man hade en uttalad målsättning om att driva dialog med allmänheten i Göteborg om detaljplanen för Skeppsbron, och det fanns också möjlighet för allmänheten att lämna åsikter, främst genom Älvstranden Utveckling AB:s hemsida. Hur mycket man sedan tagit tillvara på dessa åsikter under den arkitekttävling som man sedan utlös för utformningen av detaljplanen kan man ju fråga sig. Personligen ser jag ingen korrelation.
3) Norra Älvstranden är till stor del monofunktionell på kvartersnivå och saknar stadsstruktur. Om man skapat tydligare gaturum där man låtit byggnaderna ha verksamheter och lokaler som möter gatorna istället för att ta avstånd ifrån dem, hade man antagligen fått större social blandning och mer "stadsliv". I nuläget är de flesta husen funktionssegragerade bostadshus, därför är det mestadels en typ av människor som rör sig där och de flesta i samma syfte: att uppehålla sig i bostaden.
Man hade även kunnat, i till exempel Sannegårdens centrum, försökt skapa förutsättningar för en finare blandning av kommersiell service, istället för att förlägga ännu en utifrånmatad, i huvudsak bilförsörjd ICA-köplada på platsen. Detta även om det redan nu finns en liknande i Eriksbergs Centrum.
Funktionsblandning på kvarters- eller husnivå, tydligt definierade gaturum och en lättorienterad gatustruktur, större variation i bostadspriserna (vilket man till exempel kunde uppnått om man inte hade strävat efter att ge varje lägenhet maximala solvinklar och siktlinjer på bekostnad av antalet bostäder) - det tror vi hade varit (en del av) lösningen.
Sedan har det också varit en utmaning att skapa underlag för verksamheter och lokaler i området. Man skulle alltså behöva en högre exploateringsgrad, som man kunde fått om man byggt i kvartersstruktur.
4) Se svaret ovan. Social blandning gäller inte enbart de som bor i området, utan även vilka som besöker området. Om det finns en blandning av verksamheter och bostäder i området kommer olika människor söka sig dit, olika tider på dygnet och i olika ärenden. Prisvariationen hade naturligtvis också bidragit.
5) Det här svarar Johannes på, ser jag
6) Man har misslyckats med att skapa en levande stad - man har faktiskt inte byggt stadsmässigt över huvud taget, eftersom en stad per definition är funktionsblandad. Man har istället skapat en isolerad och segregerad bostadsenklav.