Printout from www.yimby.se
....

Högbana i Göteborg?

Sida 1 av 28
Profile image
Gunnar Einarsson
566 Posts
City: Göteborg (Kommendantsängen), Joined: April 2010
Frågan kommer upp sådär en gång varje decennium, idén att bygga en stadsbana i Göteborg i den huvudsakliga formen av en högbana, liknande tyska S-Bahn, Chicagos "El" eller större delen av New Yorks tunnelbana genom The Bronx, Brooklyn och Queens.
Idén har förvisso aldrig saknat sina belackare, och även om jag alltid har tyckt att S-Bahn är förfärligt coolt och urbant, så räknade jag mig själv till den avfärdande skaran tills för ett tag sedan då jag på allvar började fundera över behovet av planseparerad kollektivtrafik i Göteborg. Kritiken är inte svår att förstå: "En järnväg på en skranglig stål- eller ful betongbro, två-tre våningar upp i luften, med full insyn i berörda människors privatliv, som dominerar stadsbilden totalt och som trots plansepareringen blir en trafikfara på marken, nej tack!". Dramatikern och svindlaren Wilson Mizner (1876-1933), som hade hyrt ett rum invid högbanan på 6th eller 2nd Avenue i New York, sammanfattade egentligen redan på sin tid kritiken genom att ringa upp receptionen och ställa den argsinta frågan: "What time does this goddamn room get to Chicago?"

Inte desto mindre finns det klara fördelar med en högbana, kanske särskilt i vår stad med dess berömda lera och brist på offentliga ymnighetshorn att ösa ur. Betänk att Västlänken egentligen inte är något riktigt stort underjordiskt projekt. En snabb mätning på hitta.se ger ca 4 km tunnel, att jämföra med Stockholms Tunnelbana som totalt är 105 km, låt vara mycket i öppen dag, men projektet uppgår ändå till en kostnad av för närvarande ca 20 miljarder kr och en tioårig konstruktionsperiod. Vad en verklig tunnelbana i Göteborg skulle kosta, hur den skulle finansieras och hur lång tid den skulle ta att anlägga vågar jag knappt fundera på. Inte minst som detta måste ske efter att den nu klappade och beslutade Västlänken är klar, i någon obestämd framtid som i allra bästa fall skulle innebära mitten av innevarande sekel, men jag håller inte för otroligt möjligen någon gång i nästa!

En högbana däremot skulle gå relativt kvickt att smälla upp - på några år eller så per linje - och de tunnlar som dras i berg inte utsätta de offentliga finanserna för alltför stora påfrestningar. Och hur ser Göteborg då ut? Just det, djupa dalar och höga åsar. Topografiskt framstår staden som gjord för en stadsbana som rör sig i ett plan ovanför trafiken och genom åsryggarna i bergstunnel, men däremot som mindre lämpad för en underjordisk dragning genom den besvärliga och för omgivande bebyggelse riskfyllda leran. Därtill kommer den, som det sägs, problematiska övergången från grävd lertunnel till sprängd bergstunnel. Slutligen har högbanan ytterligare en potentiell fördel. Den kan, åtminstone i teorin, monteras ned igen och rentav byggas upp någon annanstans. I fallet tunnelbana gäller det att man korrekt har beräknat trafikbehovet och den framtida befolkningsutvecklingen redan från början!

Från en strikt ingenjörsmässig och praktiskt finansiell synpunkt så framstår sålunda högbana som ett inte alltför pjåkigt alternativ till tunnelbana. Som planseparerat kollektivtrafiksystem så blir fördelarna av tunnelbana och högbana de samma. För visst går det att placera både gång-, cykel-, spårvagns- och biltrafik under högbaneviadukter om man vill. Såsom här på 86th Street, Bay Ridge, Brooklyn, med mötande biltrafik under BMT:s West End Line: http://maps.google.se/maps?hl=sv&q=googlemaps&ie=UTF8&ll=40.604684,-73.99846&spn=0.000843,0.002575&t=h&z=20&lci=transit_comp&layer=c&cbll=40.60474,-73.998559&panoid=597hrtUoDngRrZJgPwNWgg&cbp=12,302.53,,0,6.09

Givetvis har jag då heller inte kunnat motstå lockelsen att skissa lite på hur ett högbanesystem skulle kunna se ut i Göteborg. Man kan betrakta det som en quick & dirty solution på Göteborgs planseparerade trafikbehov i kölvattnet på Västlänken. Eller vad sägs om det här som ett system för tre linjer med gemensam dragning genom Allén?

Click here for full size image.



Grön Linje: Billdal-Partille
Röd Linje: Fiskebäck-Lövgärdet (via Kärra)
Blå Linje: Torslanda-Kållered
(Preliminär linjesträckning)

Vita streck är stationer, grå välvda streck markerar sträckning i tunnel, ringar markerar stationer med anslutning till Västlänken/pendeltågsstationer. Linjedragningarna är relativt exakta och borde gå att genomföra, dock med förbehåll för eventuella komplikationer eller andra behov av ändringar.

Stationer som syns på kartan från söder till norr är som följer:

Gröna Linjen:
Flatås
Marklandsgatan
Linnéplatsen
Skanstorget
Vasaplatsen
Avenyn
Ullevi
Lunden
Munkebäcksgatan

Röda Linjen:
Grimmeredsvägen (knappt synlig längst ut till vänster)
Högsbo Höjd
Marklandsgatan
Linnéplatsen
Skanstorget
Vasaplatsen
Avenyn
Göteborg C
"Frihamnsplatsen" (enligt Yimby Gbg:s stadsplan för Centrala Älvstaden)
Deltavägen

Blå Linjen:
Mölndals Sjukhus
Krokslätts Torg
Elisedal
Getebergsäng
Korsvägen
Ullevi
Avenyn
Vasaplatsen
Järntorget
Masthuggstorget
Chapmans Torg
Mariaplan
Sandarna

Naturligtvis skulle linjenätet kunna utformas annorlunda. Åhman (tror jag) har ju exempelvis föreslagit Torslanda-Partille som utgångspunkt istället. En svaghet med den här varianten är vidare att bara en linje faktiskt går igenom Centralen och därmed har direktförbindelse med fjärrtågstrafiken samt att Hisingen framstår som relativt missgynnat. Å andra sida kändes det mer väsentligt att resenärer från Torslanda får direkt tillgång till södra älvstranden hela sträckan från Majorna till Heden.
Om det går att bygga räls på Älvsborgsbron vet jag inte riktigt, men jag räknar med det.

Nu måste man ju inte heller bara bygga högbana, utan man kan ju exempelvis blanda tunnelbana och andra stadsbaneformer inom en totallösning. Detta skall dock ses som en renodling av konceptet högbana och vad man kan göra med det. Hade tänkt att återkomma med andra förslag kring exempelvis ett planseparerat system som utgår från tunnelbana istället.

P.S: Som synes tar Blå Linje i huvudsak rutten för fyrans spårvagn till Mölndal. Det är ju inte omöjligt att tänka sig att spårvagnen bedöms redundant till följd av detta. Fyran kunde möjligen då exempelvis flyttas till St. Sigfridsgatan-Kallebäck istället. Kallebäck har länge saknat tillgång till spårväg.
Spårvagnslinjen mellan Linnéplatsen och Tynnered blir kvar i detta förslag. Linjen föreslås dock förlängas från Tynnered till Näset medan högbanans röda linje har sin södra ändstation i Fiskebäck. En förlängning av Röd Linje till Näset hade annars inte varit otänkbar.
Last changed january 27 2013 22:47
Profile image
Johannes Hulter
1635 Posts
City: Göteborg, Joined: January 2008
Jag känner väldigt starkt för den här idén.

Vad som behövs just nu tror jag är ett mycket enkelt och inte så oerhört vidsträckt förslag till första etapp som man kan "sälja in".

Gunnar, vad tror du om att plagiera S-bahn i Berlin och bygga en ringlinje (typ: centralen-backaplan-norra älvstranden-älvsborgsbron-majorna-järntorget-allén-centralen)?
__________________
A house is not only a machine for living in
Profile image
Tobias Axelsson
177 Posts
City: Göteborg (Kortedala), Joined: June 2010
Vore fantastiskt med en snabb högbana genom staden. Jag minns att jag på 90-talet sett någon broschyr med illustrationer på förslaget om högbana (förmodligen Skånegatan som det skrivs om på Wikipedia), men de pappren är sedan länge försvunna tyvärr.
Gärna en ringlinje också som Johannes föreslår - som Göteborgs motsvarighet till Yamanotelinjen i Tokyo

Förslagsvis bör man satsa på balkbana (monorail) eftersom de är tystare än konventionella tåg (rullar fram på gummihjul), spåren är smäckrare i sin konstruktion och därmed trevligare att se på samt att urspårningsrisken är obefintlig då tåget "omsluter" balken.
Profile image
Gunnar Einarsson
566 Posts
City: Göteborg (Kommendantsängen), Joined: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

Jag känner väldigt starkt för den här idén.


Kul!

Vad som behövs just nu tror jag är ett mycket enkelt och inte så oerhört vidsträckt förslag till första etapp som man kan "sälja in".

Gunnar, vad tror du om att plagiera S-bahn i Berlin och bygga en ringlinje (typ: centralen-backaplan-norra älvstranden-älvsborgsbron-majorna-järntorget-allén-centralen)?


Absolut! Tror att du har alldelse rätt i att en linje i den stilen skulle kunna vara ett vettigt första steg som servade hela centrala Göteborg med en snabb, älvöverskridande förbindelse. I ett senare skede tror jag att samma linje skulle fungera mycket som en "matarlinje" åt förortsbanorna. Dessutom skulle den bidra med ytterligare en förbindelse som passerade Göteborg C från vilken du kan nå nästan var som helst i centrala Göteborg på båda sidor om Älven.

Skälet till att jag inte ritade ut en sådan "ringlinje" var att jag tänkte i termer av barest minimum i syfte att knyta ihop Göteborgs periferi med dess centrum, inte främst i lokala transporter inne i staden, vilket buss och spårvagn väl i princip är tänkt att ansvara för, men frågan är om inte detta vore rätt ställe att börja ändå!
Som tur är visar det sig nu att färgen "vit" är sparad och specifikt reserverad åt "den vita vagnen" som alla vet traditionsenligt skall beteckna "Ringlinjen" i Göteborg!

Fram för den "Vita Linjen", alltså!

Last changed may 31 2011 14:32
Profile image
Gunnar Einarsson
566 Posts
City: Göteborg (Kommendantsängen), Joined: April 2010
Tobias Axelsson skrev:

Vore fantastiskt med en snabb högbana genom staden. Jag minns att jag på 90-talet sett någon broschyr med illustrationer på förslaget om högbana (förmodligen Skånegatan som det skrivs om på Wikipedia), men de pappren är sedan länge försvunna tyvärr.
Gärna en ringlinje också som Johannes föreslår - som Göteborgs motsvarighet till Yamanotelinjen i Tokyo

Förslagsvis bör man satsa på balkbana (monorail) eftersom de är tystare än konventionella tåg (rullar fram på gummihjul), spåren är smäckrare i sin konstruktion och därmed trevligare att se på samt att urspårningsrisken är obefintlig då tåget "omsluter" balken.


Det verkligt intressanta är ju förstås att högbanelinjerna ovan skulle fungera precis lika bra som balkbana. Min favorit i genren förblir dock Wuppertals "Schwebebahn" som du länkade till på bloggen (okej, den är inte så tyst!):
http://www.youtube.com/watch?v=azuH_FjZHIQ
Last changed may 31 2011 19:17
Profile image
Mattias Bolander
478 Posts
City: Göteborg, Joined: February 2010
Tobias Axelsson skrev:

Vore fantastiskt med en snabb högbana genom staden. Jag minns att jag på 90-talet sett någon broschyr med illustrationer på förslaget om högbana (förmodligen Skånegatan som det skrivs om på Wikipedia), men de pappren är sedan länge försvunna tyvärr.

Jag minns också detta. "Automatbana" har jag för mig det kallades. De illustrationsbilder jag minns var från Mölndalsån mellan Valhallabadet och Ullevi. Skulle inte förvåna mig om jag har gamla papper med detta i nån gömma nånstans.
Profile image
Tobias Axelsson
177 Posts
City: Göteborg (Kortedala), Joined: June 2010
Gunnar Einarsson skrev:

Det verkligt intressanta är ju förstås att högbanelinjerna ovan skulle fungera precis lika bra som balkbana. Min favorit i genren förblir dock Wuppertals "Schwebebahn" som du länkade till på bloggen (okej, den är inte så tyst!):
http://www.youtube.com/watch?v=azuH_FjZHIQ


Absolut, balkbana och högbana har inga motsättningar utan balkbana är snarare en högbaneteknik att väga mot vanlig rälsburen stadsbana i högbana.
Schwebebahn är verkligen helt enormt snygg, men som sagt brötig. Och så är väl kommersiella utbudet av hängande balkbana klart mer begränsat än "vanlig" kan tänkas
Här var ett bra klipp med bilder på olika balkbanor runt om i världen:
http://www.youtube.com/watch?v=TUoqeRADp4Q
Bra exempel på hur [förhållandevis] diskreta balkarna är i stadsmiljön, och vagnarna ser ut att klara ganska kraftiga stigningar också (6% enligt artikeln om balkbana på Wikipedia).
Profile image
Tobias Axelsson
177 Posts
City: Göteborg (Kortedala), Joined: June 2010
Mattias Bolander skrev:


Jag minns också detta. "Automatbana" har jag för mig det kallades. De illustrationsbilder jag minns var från Mölndalsån mellan Valhallabadet och Ullevi. Skulle inte förvåna mig om jag har gamla papper med detta i nån gömma nånstans.


Kanon, tack för den infon! Gjorde en snabb sökning på 'automatbana' och hittade Trafikkontorets rapport "Automatbana i Göteborg : snabb, säker och bekväm kollektivtrafik med hög turtäthet" från 1992. Finns på Stadsbiblioteket, Gbg-avd foliant (endast referensex.). Hoppas det finns scanner på bibblan...
Profile image
Gunnar Einarsson
566 Posts
City: Göteborg (Kommendantsängen), Joined: April 2010
Intressant det där med 90-talets "automatbana". I så fall kunde ju sträckningen i Göteborg egentligen följa Mölndals- och Fattighusån istället för Mölndalsvägen och Ullevigatan. Här hittade jag förresten ett bolag vars fossiliserade hemsida verkar vara från den tiden:
http://www.swedetrack.com/index.htm

Snygga filmbilder! "Monorail" har onekligen något förföriskt över sig. Just därför gäller det kanske att inte förhasta sig utan att först genomföra en ordentlig utvärdering av för- och nackdelar jämfört med en mer konventionell högbana, vilket jag alltså från början utgick ifrån.
Några saker som jag funderar på:

1) En konventionell högbana är ju identisk med vanliga normalspår och borde kunna dra fördel av en avsevärd standardisering när det gäller konstruktion, drift och underhåll. Tåg kan enkelt föras på eller av banan vid inköp eller andra behov. Nu påstås det dock att en balkbana är billig i drift och konstruktion. Vad väger tyngst, tro?

2) De stadsbanelinjer som skulle behövas i Göteborg skulle bli långa, minst lika långa som Stockholms T-banelinjer, om inte längre. Räknade jag rätt skulle exempelvis den Röda Linjen ovan från Fiskebäck till Lövgärdet bli drygt 2½ mil. Utanför stadskärnan kan en konventionell högbana lätt fås att gå nedsänkt i dike vid behov (exempelvis i fall av upprepade motorvägsmot) och för att spara pengar, men hur uppför sig en balkbana "på marken" så att säga?

3) Det är mycket betong på de flesta balkbanorna/"monorail" och även om det är fråga om relativt smäckra stolpkonstruktioner så passar betongbroar ofta ganska illa i täta, inte minst äldre stadsmiljöer. Det blir fult helt enkelt. En konventionell högbana kan däremot alltid byggas i "Steampunk" och därmed fås att bidra med urbanitet åt miljön istället för att ta ifrån den. Att utforma balkbanor så att de verkligen passar in i stadslandskapet blir därför en utmaning i sig.

Det här skulle nog inte bli så bra, t.ex:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:TamaMonorail0841.jpg?uselang=sv

Det här skulle nog bli bättre:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/SydneyMonorail1_gobeirne.jpg
Last changed june 1 2011 13:33
Profile image
Tobias Axelsson
177 Posts
City: Göteborg (Kortedala), Joined: June 2010
Ja, SwedeTracks hemsida är för skön. Så hysteriskt mycket text, tabeller och gifanimationer att man inte orkar läsa - eller vet var man ska börja

1) Det kan nog hända att marknaden med konventionella vagnar är något större, men samtidigt finns det ju uppenbarligen gott om monorail-system i drift och under planering. Listan på Wikipedia är ganska lång.
Även om man kan rulla på ett "vanligt" tåg lätt så måste det ju ändå upp på högbanan på något vis. Man får nog ha vagnhallar i högbanehöjd för att få smidig hantering oavsett teknik.
Det jag tycker talar mest för monorail är den smäckrare konstruktionen och lägre ljudnivån. Om den är billigare i drift och konstruktion är det ju också ett plus.

2) Vad jag förstått så är monorail praktiskt taget uteslutande högbana, eftersom en av anledningarna att välja monorail är just för att det ser bättre ut konventionell räls på högbana. Samtidigt kan det väl inte vara omöjligt att lägga balken direkt på marken, men då blir det ju genast en barriär, olycksrisker ökar (alltid ska någon upp och klättra...) och hastigheten kan bli lidande. Är det inte lika bra att köra högt hela sträckan?

3) Håller helt med om att stål är att föredra framför betong alla dagar i veckan, men jag kan inte se hur det vore svårare att få en monorail att passa in i en stadsmiljö än en konventionell räls av den anledningen. En stolpe är en stolpe och även om själva balken skulle vara i betong (vilket den bevisligen inte behöver enligt exemplet Sydney) borde den ändå kunna vila på en stålkonstruktion.
I fallet täta, äldre stadsmiljöer spelar det nog tyvärr ingen roll vilket material man väljer, det kommer bli sådant lip och gnäll och proteststorm och uppror högt och lågt att det nog är säkrast att föreslå högbanan på rymligare farleder redan från början ;)
För övrigt undrar jag varför man inte har för vana att måla betongkonstruktioner i kulörta färger, det skulle se så mycket trevligare ut...
Profile image
Tobias Axelsson
177 Posts
City: Göteborg (Kortedala), Joined: June 2010
Kanske har länkats till någonstans tidigare, men:
Jag hittade den här motionen av Mikael Jansson (SD) med förslag om stadsbana i Göteborg.
Ett uppenbart misstag att föreslå stadsbana istället för Västlänken, de båda berör ju inte samma typ av resenärer. Det verkar också vara huvudskälet till att motionen avstyrks hos samtliga nämnder. Dock nämns även av bl.a. Trafiknämnden att göteborgarnas kollektivtrafikbehov är så väl planlagda och analyserade i K2020 att det inte är fråga om att fundera över något alternativ till spårvagn och buss...

Hursomhelst var där ganska intressant förslag till ringlinjedragning.
Last changed june 5 2011 21:06
Profile image
Johannes Hulter
1635 Posts
City: Göteborg, Joined: January 2008
Gunnar: Har du funderat mer på den specifika dragningen?
Jag tänker mig att man kör: nya Göta Älvbron - Lundbyleden (fram till Lundbytunneln) - Hamnbanan - Älvsborgsbron - Oscarsleden - Nya Allén - nya Bangårdsviadukten. Det borde innebära minimala ingrepp i stadsmiljön, känsligaste delen är förstås Allén (särskilt över Avenyn). Det bästa hade ju varit om man kunde lägga ned den i Götatunneln (men det går ju förstås inte...).
__________________
A house is not only a machine for living in
Profile image
Gunnar Einarsson
566 Posts
City: Göteborg (Kommendantsängen), Joined: April 2010
Tobias Axelsson skrev:

Det jag tycker talar mest för monorail är den smäckrare konstruktionen och lägre ljudnivån. Om den är billigare i drift och konstruktion är det ju också ett plus.


Ja, det finns uppenbarligen en hel del som talar för nämnda teknik.

2) Vad jag förstått så är monorail praktiskt taget uteslutande högbana, eftersom en av anledningarna att välja monorail är just för att det ser bättre ut konventionell räls på högbana. Samtidigt kan det väl inte vara omöjligt att lägga balken direkt på marken, men då blir det ju genast en barriär, olycksrisker ökar (alltid ska någon upp och klättra...) och hastigheten kan bli lidande. Är det inte lika bra att köra högt hela sträckan?


Gärna för mig, men det är nog inte minst en kostnadsfråga. Att i glesbyggda områden placera stadsbanan i dike eller rakt "på marken" på egen banvall torde bli åtskiligt billigare än på 100% viadukt. Göteborg har åtskilligt med lågdensitetsområden runt stadskärnan där detta kunde bli aktuellt. Mellan Peppared och Kållered till exempel - om just den sträckan för den hypotetiska Blå Linjen skulle bli aktuell - är det rena rama landsbygden.
Nu anses balkbana vara billigare i anläggningskostnad i och för sig (var de väl?), men ändå.

3) Håller helt med om att stål är att föredra framför betong alla dagar i veckan, men jag kan inte se hur det vore svårare att få en monorail att passa in i en stadsmiljö än en konventionell räls av den anledningen. En stolpe är en stolpe och även om själva balken skulle vara i betong (vilket den bevisligen inte behöver enligt exemplet Sydney) borde den ändå kunna vila på en stålkonstruktion.


Jag tror att nyckeln till den estetiska frågan kan sammanfattas i begreppet "Steampunk". Pilastrar, välvda fackverksstationer, snirkeljugend och barocklyktor vid gatukorsningar utgör tänkbara element. Allt detta är lätt att konceptualisera i relation till konventionella högbanor. Det är inte lika självklart i relation till balkbanor, men det kanske mest beror på att ingen har testat riktigt ännu?

I fallet täta, äldre stadsmiljöer spelar det nog tyvärr ingen roll vilket material man väljer, det kommer bli sådant lip och gnäll och proteststorm och uppror högt och lågt att det nog är säkrast att föreslå högbanan på rymligare farleder redan från början ;)


Om man tittar lite extra noga på mina linjedragningsförslag så ser man att gnällminimering genom "rymligare farleder" redan har figurerat som en viktig prioritering. Det finns skäl till varför Övre Husargatan har föredragits framför Linnégatan liksom Skånegatan före Södra Vägen eller Sten Sturegatan.


Inte desto mindre så kommer högbanan med nödvändighet att slinka förbi äldre, bildskön bebyggelse på flera ställen, exempelvis på Sprängkullsgatan och Första Långgatan. Hur högbanan utformas kan därför väl betyda skillnaden mellan framgång och totalstopp. Enligt min åsikt kommer en högbana i "Steampunk" att i regel snarare bidra med urbana kvaliteter än tvärtom, i synnerhet om vi kunde få igång ett förfunktionalistikt fastighetsbyggande, men meningarna om detta lär nog ändå vara synnerligen delade.
Vidare skulle högbana göra sig bra gentemot ny, riktigt hög bebyggelse, exempelvis med avseende på det blivande s.k. "norra Masthugget".

Slutligen, om balkbana. Det ser spejsat ut med monorail, men går det inte lite långsamt på flera av videosarna? Det verkar kännas så på något sätt. Läste i förbigående på crazysidan "SwedeTracks" att vill man ha "fri fart" så var balkbana som hängbana faktiskt att föredra emedan den bidrar med en naturlig hantering av centrifugalkrafter i kurva. Problemet är ju dock då att balken kommer ännu några våningar upp.
Last changed june 8 2011 12:07
Profile image
Gunnar Einarsson
566 Posts
City: Göteborg (Kommendantsängen), Joined: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

Gunnar: Har du funderat mer på den specifika dragningen?
Jag tänker mig att man kör: nya Göta Älvbron - Lundbyleden (fram till Lundbytunneln) - Hamnbanan - Älvsborgsbron - Oscarsleden - Nya Allén - nya Bangårdsviadukten. Det borde innebära minimala ingrepp i stadsmiljön, känsligaste delen är förstås Allén (särskilt över Avenyn). Det bästa hade ju varit om man kunde lägga ned den i Götatunneln (men det går ju förstås inte...).


Hej Johannes! Jo, jag har funderat och vill rita ut sträckningen på skissen, men jag har delvis varit borta från stan, upptagen och rent allmänt saknat tid för nätet.
Om du ändå tänker dra Ringlinjen längs Lundbyleden, vad sägs om att ta ett steg extra och rent av styra ned högbanan på Lindholmsallén då? Högbanan kunde fortsätta västerut på Ceresgatan (som görs om till en gata, inte två parallella i direkt anslutning till varann!), Stålhandskegatan och kanske vidare längs Östra och Västra Bräckevägen.
Vad gäller södra älvstranden så tror jag att det finns en poäng i att låta Ringlinjen helt enkelt följa rutten genom Allén och vidare längs med Blå Linjens sträckning förbi Masthuggstorget, Oscarsleden och genom Majorna och Sandarna.

Ytterligare en utvikning kunde bestå i att istället för att dra Ringlinjen över Nya Göta Älvbron (där det ändå kommer att vara fullt med spårvagnar, eller i annat fall säkert fyra spår krävas, som på Manhattan Bridge), så kunde den fortsätta från Frihamnsplatsen längs Ringögatan, över älven vid hamnbaneviadukten eller liknande, och tillbaka ner mot Gullbergsvass och Centralen. På södra stranden skulle då stationer möjligen kunna anläggas vid Olskroken och kanske även vid Gamlestaden (beroende på var älvövergången förläggs).

Vad anser du om det?
Last changed june 8 2011 12:05
Profile image
Gunnar Einarsson
566 Posts
City: Göteborg (Kommendantsängen), Joined: April 2010
Tobias Axelsson skrev:

Kanske har länkats till någonstans tidigare, men:
Jag hittade den här motionen av Mikael Jansson (SD) med förslag om stadsbana i Göteborg.
Ett uppenbart misstag att föreslå stadsbana istället för Västlänken, de båda berör ju inte samma typ av resenärer. Det verkar också vara huvudskälet till att motionen avstyrks hos samtliga nämnder. Dock nämns även av bl.a. Trafiknämnden att göteborgarnas kollektivtrafikbehov är så väl planlagda och analyserade i K2020 att det inte är fråga om att fundera över något alternativ till spårvagn och buss...

Hursomhelst var där ganska intressant förslag till ringlinjedragning.


Råkade också snubbla över den motionen. Jag skulle säga att Mikael Janssons förslag skedde av god vilja, men jag håller med om att det var ett taktiskt misstag att ställa stadsbanebehovet mot Västlänken. Å andra sidan hade det väl inte spelat någon roll om Jansson kommit med botemedlet mot cancer eller uppfunnit en praktiskt fungerande fusionsreaktor. Hans förslag hade dömts ut av princip emedan Jansson är Sverigedemokrat och som sådan inte får erkännas ha rätt om något.

Sedan vet jag inte riktigt om jag delar entusiasmen för själva linjedragningen, mest en ringbana runt hela tätortsområdet med en korsande linje mitt i ser det ut som. Det skulle väl maximera restid och nästan alltid framtvinga byten om syftet är att kunna resa från Göteborgs ytterområden till centrum, tvärtom eller från periferi till periferi, antar jag.

Vad K2020 beträffar så är det upphängt i ett hållbarhetstänk (nåja!) som förutsätter evigt fortsatt och gränslös tillväxt, där Peak Oil inte finns och där ledordet är "regionförstoring". Allt det där gör mig skeptisk. Sedan att Göteborg inte skulle behöva en stadsbana för att vi hoppas kunna fylla hålet som Västlänken lämnar efter sig med stombussar och ännu fler spårvagnar anser jag väl rent konceptuellt är sådär.
Fast får nu rådande vision rätt till slut så kan vi ju lägga ner snacket om stadsbana med en gång, för den kommer ju aldrig att behövas i en värld där vi ständigt bosätter oss allt längre från våra arbeten och snarare kommer att efterfråga pendeltåg och alltfler nya bilar per hushåll för all framtid istället för tunnelbanor och högbanor.
Last changed june 8 2011 12:09
Profile image
Johannes Hulter
1635 Posts
City: Göteborg, Joined: January 2008
Hej,

drog upp en lightvariant.

Click here for full size image.



Fördelen med att lägga den längs befintliga leder och spår är förstås att minimera störningar (nog så viktigt för att vinna acceptans för själva idén).

Funderade på Lingholmsallén men det kan ju också vara smart att lägga den lite längre ut från älven (för att serva ett större område och kanske knyta ihop hisingen bättre). Och så är det det där med acceptans igen...

Att dra ut den en sväng västerut låter väldigt klokt.
__________________
A house is not only a machine for living in

Last changed january 27 2013 22:47
Profile image
Gunnar Einarsson
566 Posts
City: Göteborg (Kommendantsängen), Joined: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

Funderade på Lingholmsallén men det kan ju också vara smart att lägga den lite längre ut från älven (för att serva ett större område och kanske knyta ihop hisingen bättre).


Det kan du definitivt ha rätt i.

Har du lust att lite närmare förklara hur du tänker följa hamnbanan, delade spår, egna spår, spår "ovanpå"?
Har du undersökt stigningen från hamnbanan upp på Älvsborgsbron?

Att dra ut den en sväng västerut låter väldigt klokt.


Du menar österut genom Ringön, Olskroken, Gullbergsvass?

Skall återkomma med en karta jag också.

Det här blir fräckt!
Profile image
Johannes Hulter
1635 Posts
City: Göteborg, Joined: January 2008
gunnar: Ja, jag menade naturligtvis österut.

Jag är samtidigt mån om att ett första propaganda-förslag måste vara extremt avskalat, ekonomiskt och stadsbyggnadsmässigt "rimligt" osv.

Ang. Hamnbanan - vore intressant att höra vad spårexperterna på forumet säger, jag kan inget om sådant. Men jag tänker mig att man lägger den ovanpå, att den går eleverad hela vägen. Från Västra Eriksberg upp till Älvsborgsbron är nog lutningen OK, det tror jag inte är så värst farligt.

Monirail - jag vill helst inte blanda in hela monorail-diskussionen i detta, den är inflammerad nog som den är (det finns en enorm anti-monorailopinion där ute...) . Exakt vilken typ av spårsystem man väljer kan man tjafsa om längre fram. Men man bör ju välja en teknik som enkelt tillåter t-baneliknande utbyggnad mot förorterna.

Här är några möjliga hållplatser:

Click here for full size image.

__________________
A house is not only a machine for living in

Last changed january 27 2013 22:47
Profile image
Johannes Hulter
1635 Posts
City: Göteborg, Joined: January 2008
Som sagt, jag tror den problematiska sträckningen är Järntorget-Centralen längs Allén. Alla andra delar ligger ju mer eller mindre i wasteland.

Frågan är om man kanske skulle börja med att bara föreslå en högbanelinje på Hisingssidan (Eriksberg-Frihamnen) och avvakta med att knyta ihop det hela tills opinionen är redo...
__________________
A house is not only a machine for living in
Profile image
Johannes Hulter
1635 Posts
City: Göteborg, Joined: January 2008
Kanske något sådant här:

Click here for full size image.



Det borde man kunna sälja med att "när den nya bron byggs så finns chansen att ge N:a Älvstranden den efterlängtade spårkopplingen".

Sedan kan man ju koppla på resten av ringlinjen efterhand...
__________________
A house is not only a machine for living in

Last changed january 27 2013 22:47
Sida 1 av 28

Högbana i Göteborg?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:


If you support our ideas, join YIMBY Stockholm:s 9603 members. It only takes a minute and costs nothing.

Omdaning i norra skärgården, del 2: Björkö - mellan målad betong och snickarglädje
I januari 2024, ett par månader innan bygget på Björkö stod färdigt, publicerades en läsvärd – men bitvis oroande – artikel i Torslanda-Öckerötidningen om det då pågående bostadsprojektet. I denna togs dels intressanta aspekter upp kring upphandlingen och det färdiga koncept som tillämpats, dels ställdes relevanta frågor till Hans Andreasson, VD på ÖFAB.

Till saken hör även att det mellan 2021-2023 på privat initiativ uppförts tre flerbostadshus innehållandes 22 lägenheter på fastigheten intill, och kontrasten mellan de respektive projekten får sägas vara stor. I tidningsartikeln beskriver reportern det på följande vis: ”Där bostadsrätterna har en träfasad med många detaljer som skvallrar om snickarglädje i skärgårdstypisk stil har kommunens hyresrätter en målad betongfasad.”

I samband med ett besök till Blåsippsbacken på norra Björkö tog jag tillfället i akt och tittade närmare på dessa två olika lägenhetsprojekt.

 

[infobox]

Innehållsförteckning:

Brf Villa Skarvik
Björkdungen
Epilog

[/infobox]

 

De aktuella lägenhetsprojekten på Björkö i förhållande till Göteborg. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Björkö. Vy mot den intilliggande Skarvikshamnen med Hälsö i bakgrunden. De två lägenhetsprojekten syns i mitten till vänster av fotot som ett renderat montage. Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Bostadsrätterna smälter in med den övriga skärgårdsbebyggelsen på ett annat sätt än de mer klumpigt utformade hyreshusen (som i gengäld rymmer nästan dubbelt så många bostäder, även om 15 av de 39 lägenheterna är 1-1,5 rok). Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Drönarfoto från motsatt sida. Notera nivåskillnaden mellan Skarviksvägen till höger och de vita husen. Bildkälla: Svensk Fastighetsförmedling (klicka för att förstora)

 

Sammantaget utgör projekten tydliga exempel på ett byggande som blivit allt vanligare i skärgårdsmiljön på senare år, där man kommit att omprioritera ett fortsatt småhusbyggande, och i stället kompletterar med mer yteffektiva flerbostadshus. I fallet på Björkö innebär det en koncentration av centralt belägna bostäder med närhet till hamnen, service, befintlig infrastruktur, kollektivtrafik, och dessutom gångavstånd till bibehållen natur.

Lägenhetsbyggandet blir ett uttryck för förtätning, som framgår tydligt om man jämför med hur det såg ut på platsen tidigare. Detta kan man givetvis ha åsikter om, men alternativet vore rent krasst att exploatera orörd naturmark. Hur många småhus skulle det krävas för att motsvara de drygt 60 lägenheterna, och hur stor yta skulle de ta i anspråk?

 

En fingervisning om markåtgång. Om man ser till ett genomsnittligt hushåll i flerbostadshus, så kan man räkna med att det består av omkring 1,9 personer per lägenhet. Detta ger en uppskattning om totalt ca 116 personer för lägenhetsprojekten (grön markering). För småhus är den genomsnittliga siffran för antalet personer per hushåll högre i och med större bostadsyta, och hamnar på omkring 2,7 personer. Det skulle på så vis krävs 43 genomsnittliga villor (röd markering) för ett motsvarande antal personer (exemplet tar inte hänsyn till det faktiska antalet boende, eller potentiella lägenheter på de äldre skärgårdshusens vindsvåningar etc). Man kan förvisso argumentera att boendekvaliteten blir högre i småhus, att man får en egen trädgård osv, men om skärgårdens begränsade marktillgång är en avgörande parameter för ett fortsatt byggande, har man genom lägenhetsprojekten potentiellt undvikit att exploatera orörd natur motsvarande den rödmarkerade ytan. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Lägenhetsprojekten har förutsatt viss rivning, i likhet med flera motsvarande projekt på exempelvis Hönö och Öckerö. Här låg tidigare bland annat en äldre skolbyggnad samt en liten förskola i en grönskande omgivning. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Avriven före detta skolbyggnad. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora).

 

Avrivna lokaler för föräldrakooperativet Björkdungen. Verksamheten har kunnat flytta in i kommunens tidigare förskola på fastigheten intill, som i sin tur fått lokaler i anslutning till den nya skolan. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

En tidigare version av planförslag, som skiljer sig markant från det som senare byggdes. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Synpunkter från samrådet:

 

[quote]

 

Denna mark är den enda centralt belägna byggbara marken på Björkö. Det gör att det känns viktigt att använda ytan i så hög grad som möjligt. Området är relativt stort och skulle utan problem kunna bebyggas av hela kvart[er] med innergårdar för effektivast möjliga utnyttjande. En byggstil som den på Koön [vid Marstrand, sannolikt åsyftas Hedvigsholmen med hus ritade av Kjell Forshed] skulle bli både trevlig och rymma många lägenheter. Jag förstår inte varför husen inte [k]an bestå av 3,5 våningsplan så att marken utnyttjas så effektivt som möjligt. Omgivande byggnader är till viss del tre våningar höga. 

Så som huskropparna ritats in på båda förslagna alternativen skapas inget lä för västvindar. Mycket bättre att bygga vindskyddade gårdar, vilket också är tryggt för familjer med småbarn och för eventuellt förskola i lokalerna. Om detaljplan enligt föreliggande förslag anser jag att parkeringsmöjligheterna för de boende bör bli i form av parkeringshus.

 

– "Privatperson 2" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

[quote]

 

[...]

Begränsa höjden med hänsyn till den bakomliggande bebyggelsen. Både daghem och villafastigheter behöver solens värmande strålar också som upptorkande effekt, eftersom vatten från berg både i väster och söder rinner till den lägsta nivå, som ligger öster om daghemmet och norr om 1:105 och 1:306. 

Byggytan bör ej överstiga 20 procent av fastighetens yta, vilket har varit kommunens norm. Med dessa stora fastigheter bör det vara extra viktigt att skapa luft och grönytor och skapa en attraktiv boendemiljö i en känslig skärgård. 40 boende genererar ca 100 individer på en relativt liten yta. Dessutom krävs parkeringsytor. Det har förekommit att det vintertid har fallit så stora mängder snö att problem uppstått. 

Ersätt tillbyggnaden till den gamla skola[n] i 90 graders vinkel, med en fristående 1,5 plans byggnad mittemot den gamla skolan (längs med Kyrkvägen). Med en lägre komplementbyggnad skulle intrycket bli betydligt luftigare och smälta in med den klassiska bebyggelsen på ett helt annat sätt. En trevlig radhuslänga. Det skulle även befrämja en större flexibilitet vad gäller ändamål och bakomliggande fastigheter i norr får både sol och ”utsikt”. 

Tänk redan nu på estetiken, trivsel ökar med den. Värna den byggnadskultur vi är stolta över och visar i litteratur och pamfletter när vi lockar turister till våra 10 vackra öar.


– "Privatperson 3" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

Även om de inkomna synpunkterna går i sär sett till vilken exploateringsgrad man anser lämplig, framträder ändå en bild där man önskar ett gestaltningsuttryck som ansluter till den traditionella skärgårdsbebyggelsen.

I det första exemplet görs detta genom att vilja ta tillvara på marken effektivt, och inspireras av de relativt tätbebyggda kvarteren i klassisk stil på Koön. I det senare exemplet söker man snarare att underordna det nya genom en lägre exploatering, så att det inte sticker ut, samtidigt som vikten av estetik och lokal byggnadskultur poängteras (antalet bostäder blir dock mer sekundärt till förmån för resonemang om luftighet och "solens värmande strålar").

 

 

Brf Villa Skarvik

Tre flerbostadshus med totalt 22 bostadsrättslägenheter uppförda 2021-2023 av RA Bygg (totalentreprenad).

 

När renderat bildmaterial från projektet först dök upp visades hus med ambition om att knyta an till skärgårdsmiljön snarare än modernistisk förortsbebyggelse, till skillnad från de flesta motsvarande flerbostadshus på öarna under efterkrigstiden och framåt. Bildkälla: okänd

 

Rendering av gårdsmiljö. Bildkälla: okänd (klicka för att förstora)

 

Exempel på traditionell skärgårdsbebyggelse på Björkö. Det var vanligt att bygga dessa hus som generationsboenden med en lägenhet på övervåningen. I takt med att man under efterkrigstiden övergav detta byggnadsskick, till förmån för rationellt framställda kataloghus av enfamiljstyp, gick man också i stort miste om dessa potentiella lägenheter för den lokala bostadsförsörjningen. Särskilt vackert blev det inte heller.

 

Färdigt resultat. Byggnadsvolymerna kom att bli mer i linje med önskemålen från "Privatperson 2" i samrådet (tack och lov får man nog säga), och skalan utmärker sig inte direkt negativt i jämförelse med övrig bebyggelse. Notera nivåskillnaden mellan vägen och husen (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen efter (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen före. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

Tillämpningen av enlufts vridfönster med "fuskspröjs", snarare än flerluftsfönster med mittpost, drar ner helhetsintrycket för min del. Men på det stora hela känns det som ett lyckat och uppskattat projekt. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De hårdgjorda gångvägarna, med nivåskillnader och räcken, blev aningen mer dominerande i den byggda verkligheten i jämförelse med renderingen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

Vy mot Skarviksvägen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De två projekten längs Kyrkvägen.

 

 

[quote]

 

Vad jag tycker? Ja, trähusen är jättefina, men de i betong, som kommunen byggt... De är rätt gräsliga, ärligt talat, och det tycker la de flesta här! Men vi behöver ju bygga lägenheter, särskilt för våra ungdomars skull, så att de får möjlighet att kunna bo kvar här ute. Det är bra på det viset, och även för oss som är lite äldre. Men kunde inte kommunen ha byggt dem i skärgårdsstil, som husen bredvid, så att de passade in?

 

– Övre medelålders kvinna, Björkö[/quote]

 

 

Björkdungen

Tre flerbostadshus med totalt 39 (38 beroende på uppgift) hyreslägenheter, som uppfördes enligt ett färdigt koncept på bara ett år mellan 2023-2024 av Tornstaden (totalentreprenad).

 

Inte genius loci. "Fördelen, menar Hans Andreasson, är att upphandlingsformen leder till att det kan bli hus som redan varit ritade och klara någon annanstans. Och funkar det där – så funkar det antagligen också här menar han." – Torslanda-Öckerötidningen (2024-01-20). Bildkälla: Tornstaden (klicka för att förstora)

 

Björkstubben vore kanske ett mer passande namn givet de stubbiga punkthusen?

 

Med lite god vilja kan man dock med fantasins hjälp ana ett klassiskt skärgårdshus (västsvenskt dubbelhus) i den mittersta byggnadsvolymen, om än i ett utförande som för tankarna till 90-talets tidiga 3d-grafik på Sony Playstation.

 

Man får ändå ge dem att de delat upp den breda byggnadsvolymen visuellt genom olika kulörer, som dessutom i viss mån ansluter till de intilliggande vita trähusen med gröna detaljer eller fönster (klicka för att förstora).

 

"Pendang". Notera även det motstående dubbelhuset till vänster med gröna fönsterfoder (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Att låta entreprenören komma in med helhetslösningen till projektet har sparat bolaget många konsulttimmar, eftersom vi fick ett färdigt paket levererat till oss.

[...]

Och det här är en modell vi kommer fortsätta med.

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Efter att ha läst så långt i tidningsartikeln blev jag en smula fundersam. Vad innebär egentligen detta? Leder förenklingar, applicering av färdiga koncept och helhetslösningar till en trivsam livsmiljö? Vad är det mer precist i modellen man avser att fortsätta med? Tänker man sig fler projekt utifrån liknande premisser, eller ämnar man helt enkelt att totalisera just detta projekt överallt i skärgården enligt devisen funkar det där, så funkar det här? I så fall kan vi passa på att mynta ett nytt begrepp: genius loco.

 

[quote]

 

 

Kunde ni inte ställa krav på att hyresrätterna skulle passa in i skärgårdsmiljön?

– Vi hade ett par arkitektoniska bedömningsgrunder i vår upphandling, men det var också detta förslag vi fick och som vann upphandlingen [!]. Det handlar framför allt om att ha något som är effektivt att driva. Sen tror jag att, som hyresgäst, så är plånboken viktig, helt enkelt.

 

Till sist: Skulle du kunna tänka dig att bo här?

– Min fru har vuxit upp på en ö och vill nog inte flytta ut till en ö igen. Jag däremot kan nog tänka mig det!

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Av svaret att döma: notera först och främst att chefen för det allmännyttiga bostadsbolaget, i likhet med många andra tjänstemän i skärgården, inte själv bor där ute. Detta har sina förklarliga skäl, men medför även rent krasst en ökad brist på känsla för platsen, dess särprägel och historia. Följaktligen drabbas man inte heller nämnvärt av det egna arbetets mindre välsmakande frukter.

Genom avsaknaden av skin in the game (för att tala med Nassim Nicholas Taleb), kan man i godan ro ägna dagarna åt exempelvis "förädling av fastigheter", vilket är eufemism för rivning av nästa gamla omtyckta byggnad från 1800-talet, för att sedan ta färjan och åka hem till sitt. Konsekvenserna i den byggda miljön blir något som befolkningen får leva med (jämför med Seinfelds night guy/morning guy). Länge.

Sedan rörde reporterns slutliga fråga uttryckligen huruvida VDn själv skulle kunna tänka sig att bo i husen de byggt, en berättigad fråga som inte fick något svar, utan snarare ett vagt resonemang om att flytta ut till skärgården i allmänhet.

Målade betonghus blir på så vis något man gör mot andra (vilket osökt får mig att tänka på Jan Lööfs Bellman-serie). Jämför denna hållning med forna tiders byggmästare, som inte sällan själva flyttade in i husen de uppfört. Till och med Uno Åhrén bosatte sig i sitt funkisområde uppe på Övre Johanneberg.

 

 

Epilog

På det stora hela har man lyckats förhållandevis väl på Björkö, och tillfört efterfrågade lägenheter i olika upplåtelseformer, såväl hyres- som bostadsrätter, på en relativt liten yta. Sammantaget sparar det även orörd naturmark från exploatering.

Man har förvisso fått riva några äldre hus, men det har i gengäld skapats nya värden, som överstiger de tidigare, särskilt då förskoleverksamheten gavs möjlighet att flytta in i andra lokaler. Diskrepansen mellan de två projekten får dock sägas vara anmärkningsvärd. Det bottnar kanske till viss del i olika ekonomiska förutsättningar, men det blir även tydligt att det finns olika syn på vad ett önskvärt resultat innebär.

 

I den lilla ekskogen vid Pjonken på norra Björkö finns en av Västsveriges högsta koncentrationer av...

 

Stora delar av Björkö utgjordes tidigare av militärområde, vilket sannolikt i hög utsträckning bidragit till att ön undgått mycket av det exploateringstryck som funnits på Hönö och Öckerö. Detta innebär att trots Björkös storlek, näst efter Hönö i den norra skärgården, har omfattande ytor behållits närmast obebyggda. 2024 uppgick öns befolkning enligt SCB till 1593 inv (ökning, sannolikt pga lägenheterna), vilket kan sättas i relation till Hönös 5539 inv och Öckerös 3498 inv (som dessutom båda minskat i befolkning, i synnerhet Öckerö, som tappat från 3629 inv år 2019).

 

 

I november 2023 antog Öckerö kommun en fördjupad översiktsplan för Björkö, och på sikt tänker man sig där ett byggande av omkring 400 nya bostäder. Som det ser ut hamnar dessa i anslutning till det befintliga samhället. Den näst intill obebyggda norra halvan av ön kan då även fortsättningsvis sparas som natur med lantliga inslag i form av ängar, hagar samt äldre bondgårdar mm.

Det skall bli intressant att följa denna utveckling. Dessutom har det på senare år kommit in planerare och arkitekter i den kommunala verksamheten med anknytning till öarna, vilket lovar gott inför framtiden.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgrupperna Yimby Göteborg och Samhällsbyggnadsforum Öckerö[/infobox]


Nytt hotell på Vasagatan 22
January 19 2024 14:08 by Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
October 31 2023 11:28 by Mårten Landström
Tumba Centrum
October 31 2023 11:25 by Mårten Landström

Omdaning i norra skärgården, del 2: Björkö - mellan målad betong och snickarglädje
I januari 2024, ett par månader innan bygget på Björkö stod färdigt, publicerades en läsvärd – men bitvis oroande – artikel i Torslanda-Öckerötidningen om det då pågående bostadsprojektet. I denna togs dels intressanta aspekter upp kring upphandlingen och det färdiga koncept som tillämpats, dels ställdes relevanta frågor till Hans Andreasson, VD på ÖFAB.

Till saken hör även att det mellan 2021-2023 på privat initiativ uppförts tre flerbostadshus innehållandes 22 lägenheter på fastigheten intill, och kontrasten mellan de respektive projekten får sägas vara stor. I tidningsartikeln beskriver reportern det på följande vis: ”Där bostadsrätterna har en träfasad med många detaljer som skvallrar om snickarglädje i skärgårdstypisk stil har kommunens hyresrätter en målad betongfasad.”

I samband med ett besök till Blåsippsbacken på norra Björkö tog jag tillfället i akt och tittade närmare på dessa två olika lägenhetsprojekt.

 

[infobox]

Innehållsförteckning:

Brf Villa Skarvik
Björkdungen
Epilog

[/infobox]

 

De aktuella lägenhetsprojekten på Björkö i förhållande till Göteborg. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Björkö. Vy mot den intilliggande Skarvikshamnen med Hälsö i bakgrunden. De två lägenhetsprojekten syns i mitten till vänster av fotot som ett renderat montage. Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Bostadsrätterna smälter in med den övriga skärgårdsbebyggelsen på ett annat sätt än de mer klumpigt utformade hyreshusen (som i gengäld rymmer nästan dubbelt så många bostäder, även om 15 av de 39 lägenheterna är 1-1,5 rok). Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Drönarfoto från motsatt sida. Notera nivåskillnaden mellan Skarviksvägen till höger och de vita husen. Bildkälla: Svensk Fastighetsförmedling (klicka för att förstora)

 

Sammantaget utgör projekten tydliga exempel på ett byggande som blivit allt vanligare i skärgårdsmiljön på senare år, där man kommit att omprioritera ett fortsatt småhusbyggande, och i stället kompletterar med mer yteffektiva flerbostadshus. I fallet på Björkö innebär det en koncentration av centralt belägna bostäder med närhet till hamnen, service, befintlig infrastruktur, kollektivtrafik, och dessutom gångavstånd till bibehållen natur.

Lägenhetsbyggandet blir ett uttryck för förtätning, som framgår tydligt om man jämför med hur det såg ut på platsen tidigare. Detta kan man givetvis ha åsikter om, men alternativet vore rent krasst att exploatera orörd naturmark. Hur många småhus skulle det krävas för att motsvara de drygt 60 lägenheterna, och hur stor yta skulle de ta i anspråk?

 

En fingervisning om markåtgång. Om man ser till ett genomsnittligt hushåll i flerbostadshus, så kan man räkna med att det består av omkring 1,9 personer per lägenhet. Detta ger en uppskattning om totalt ca 116 personer för lägenhetsprojekten (grön markering). För småhus är den genomsnittliga siffran för antalet personer per hushåll högre i och med större bostadsyta, och hamnar på omkring 2,7 personer. Det skulle på så vis krävs 43 genomsnittliga villor (röd markering) för ett motsvarande antal personer (exemplet tar inte hänsyn till det faktiska antalet boende, eller potentiella lägenheter på de äldre skärgårdshusens vindsvåningar etc). Man kan förvisso argumentera att boendekvaliteten blir högre i småhus, att man får en egen trädgård osv, men om skärgårdens begränsade marktillgång är en avgörande parameter för ett fortsatt byggande, har man genom lägenhetsprojekten potentiellt undvikit att exploatera orörd natur motsvarande den rödmarkerade ytan. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Lägenhetsprojekten har förutsatt viss rivning, i likhet med flera motsvarande projekt på exempelvis Hönö och Öckerö. Här låg tidigare bland annat en äldre skolbyggnad samt en liten förskola i en grönskande omgivning. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Avriven före detta skolbyggnad. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora).

 

Avrivna lokaler för föräldrakooperativet Björkdungen. Verksamheten har kunnat flytta in i kommunens tidigare förskola på fastigheten intill, som i sin tur fått lokaler i anslutning till den nya skolan. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

En tidigare version av planförslag, som skiljer sig markant från det som senare byggdes. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Synpunkter från samrådet:

 

[quote]

 

Denna mark är den enda centralt belägna byggbara marken på Björkö. Det gör att det känns viktigt att använda ytan i så hög grad som möjligt. Området är relativt stort och skulle utan problem kunna bebyggas av hela kvart[er] med innergårdar för effektivast möjliga utnyttjande. En byggstil som den på Koön [vid Marstrand, sannolikt åsyftas Hedvigsholmen med hus ritade av Kjell Forshed] skulle bli både trevlig och rymma många lägenheter. Jag förstår inte varför husen inte [k]an bestå av 3,5 våningsplan så att marken utnyttjas så effektivt som möjligt. Omgivande byggnader är till viss del tre våningar höga. 

Så som huskropparna ritats in på båda förslagna alternativen skapas inget lä för västvindar. Mycket bättre att bygga vindskyddade gårdar, vilket också är tryggt för familjer med småbarn och för eventuellt förskola i lokalerna. Om detaljplan enligt föreliggande förslag anser jag att parkeringsmöjligheterna för de boende bör bli i form av parkeringshus.

 

– "Privatperson 2" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

[quote]

 

[...]

Begränsa höjden med hänsyn till den bakomliggande bebyggelsen. Både daghem och villafastigheter behöver solens värmande strålar också som upptorkande effekt, eftersom vatten från berg både i väster och söder rinner till den lägsta nivå, som ligger öster om daghemmet och norr om 1:105 och 1:306. 

Byggytan bör ej överstiga 20 procent av fastighetens yta, vilket har varit kommunens norm. Med dessa stora fastigheter bör det vara extra viktigt att skapa luft och grönytor och skapa en attraktiv boendemiljö i en känslig skärgård. 40 boende genererar ca 100 individer på en relativt liten yta. Dessutom krävs parkeringsytor. Det har förekommit att det vintertid har fallit så stora mängder snö att problem uppstått. 

Ersätt tillbyggnaden till den gamla skola[n] i 90 graders vinkel, med en fristående 1,5 plans byggnad mittemot den gamla skolan (längs med Kyrkvägen). Med en lägre komplementbyggnad skulle intrycket bli betydligt luftigare och smälta in med den klassiska bebyggelsen på ett helt annat sätt. En trevlig radhuslänga. Det skulle även befrämja en större flexibilitet vad gäller ändamål och bakomliggande fastigheter i norr får både sol och ”utsikt”. 

Tänk redan nu på estetiken, trivsel ökar med den. Värna den byggnadskultur vi är stolta över och visar i litteratur och pamfletter när vi lockar turister till våra 10 vackra öar.


– "Privatperson 3" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

Även om de inkomna synpunkterna går i sär sett till vilken exploateringsgrad man anser lämplig, framträder ändå en bild där man önskar ett gestaltningsuttryck som ansluter till den traditionella skärgårdsbebyggelsen.

I det första exemplet görs detta genom att vilja ta tillvara på marken effektivt, och inspireras av de relativt tätbebyggda kvarteren i klassisk stil på Koön. I det senare exemplet söker man snarare att underordna det nya genom en lägre exploatering, så att det inte sticker ut, samtidigt som vikten av estetik och lokal byggnadskultur poängteras (antalet bostäder blir dock mer sekundärt till förmån för resonemang om luftighet och "solens värmande strålar").

 

 

Brf Villa Skarvik

Tre flerbostadshus med totalt 22 bostadsrättslägenheter uppförda 2021-2023 av RA Bygg (totalentreprenad).

 

När renderat bildmaterial från projektet först dök upp visades hus med ambition om att knyta an till skärgårdsmiljön snarare än modernistisk förortsbebyggelse, till skillnad från de flesta motsvarande flerbostadshus på öarna under efterkrigstiden och framåt. Bildkälla: okänd

 

Rendering av gårdsmiljö. Bildkälla: okänd (klicka för att förstora)

 

Exempel på traditionell skärgårdsbebyggelse på Björkö. Det var vanligt att bygga dessa hus som generationsboenden med en lägenhet på övervåningen. I takt med att man under efterkrigstiden övergav detta byggnadsskick, till förmån för rationellt framställda kataloghus av enfamiljstyp, gick man också i stort miste om dessa potentiella lägenheter för den lokala bostadsförsörjningen. Särskilt vackert blev det inte heller.

 

Färdigt resultat. Byggnadsvolymerna kom att bli mer i linje med önskemålen från "Privatperson 2" i samrådet (tack och lov får man nog säga), och skalan utmärker sig inte direkt negativt i jämförelse med övrig bebyggelse. Notera nivåskillnaden mellan vägen och husen (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen efter (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen före. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

Tillämpningen av enlufts vridfönster med "fuskspröjs", snarare än flerluftsfönster med mittpost, drar ner helhetsintrycket för min del. Men på det stora hela känns det som ett lyckat och uppskattat projekt. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De hårdgjorda gångvägarna, med nivåskillnader och räcken, blev aningen mer dominerande i den byggda verkligheten i jämförelse med renderingen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

Vy mot Skarviksvägen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De två projekten längs Kyrkvägen.

 

 

[quote]

 

Vad jag tycker? Ja, trähusen är jättefina, men de i betong, som kommunen byggt... De är rätt gräsliga, ärligt talat, och det tycker la de flesta här! Men vi behöver ju bygga lägenheter, särskilt för våra ungdomars skull, så att de får möjlighet att kunna bo kvar här ute. Det är bra på det viset, och även för oss som är lite äldre. Men kunde inte kommunen ha byggt dem i skärgårdsstil, som husen bredvid, så att de passade in?

 

– Övre medelålders kvinna, Björkö[/quote]

 

 

Björkdungen

Tre flerbostadshus med totalt 39 (38 beroende på uppgift) hyreslägenheter, som uppfördes enligt ett färdigt koncept på bara ett år mellan 2023-2024 av Tornstaden (totalentreprenad).

 

Inte genius loci. "Fördelen, menar Hans Andreasson, är att upphandlingsformen leder till att det kan bli hus som redan varit ritade och klara någon annanstans. Och funkar det där – så funkar det antagligen också här menar han." – Torslanda-Öckerötidningen (2024-01-20). Bildkälla: Tornstaden (klicka för att förstora)

 

Björkstubben vore kanske ett mer passande namn givet de stubbiga punkthusen?

 

Med lite god vilja kan man dock med fantasins hjälp ana ett klassiskt skärgårdshus (västsvenskt dubbelhus) i den mittersta byggnadsvolymen, om än i ett utförande som för tankarna till 90-talets tidiga 3d-grafik på Sony Playstation.

 

Man får ändå ge dem att de delat upp den breda byggnadsvolymen visuellt genom olika kulörer, som dessutom i viss mån ansluter till de intilliggande vita trähusen med gröna detaljer eller fönster (klicka för att förstora).

 

"Pendang". Notera även det motstående dubbelhuset till vänster med gröna fönsterfoder (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Att låta entreprenören komma in med helhetslösningen till projektet har sparat bolaget många konsulttimmar, eftersom vi fick ett färdigt paket levererat till oss.

[...]

Och det här är en modell vi kommer fortsätta med.

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Efter att ha läst så långt i tidningsartikeln blev jag en smula fundersam. Vad innebär egentligen detta? Leder förenklingar, applicering av färdiga koncept och helhetslösningar till en trivsam livsmiljö? Vad är det mer precist i modellen man avser att fortsätta med? Tänker man sig fler projekt utifrån liknande premisser, eller ämnar man helt enkelt att totalisera just detta projekt överallt i skärgården enligt devisen funkar det där, så funkar det här? I så fall kan vi passa på att mynta ett nytt begrepp: genius loco.

 

[quote]

 

 

Kunde ni inte ställa krav på att hyresrätterna skulle passa in i skärgårdsmiljön?

– Vi hade ett par arkitektoniska bedömningsgrunder i vår upphandling, men det var också detta förslag vi fick och som vann upphandlingen [!]. Det handlar framför allt om att ha något som är effektivt att driva. Sen tror jag att, som hyresgäst, så är plånboken viktig, helt enkelt.

 

Till sist: Skulle du kunna tänka dig att bo här?

– Min fru har vuxit upp på en ö och vill nog inte flytta ut till en ö igen. Jag däremot kan nog tänka mig det!

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Av svaret att döma: notera först och främst att chefen för det allmännyttiga bostadsbolaget, i likhet med många andra tjänstemän i skärgården, inte själv bor där ute. Detta har sina förklarliga skäl, men medför även rent krasst en ökad brist på känsla för platsen, dess särprägel och historia. Följaktligen drabbas man inte heller nämnvärt av det egna arbetets mindre välsmakande frukter.

Genom avsaknaden av skin in the game (för att tala med Nassim Nicholas Taleb), kan man i godan ro ägna dagarna åt exempelvis "förädling av fastigheter", vilket är eufemism för rivning av nästa gamla omtyckta byggnad från 1800-talet, för att sedan ta färjan och åka hem till sitt. Konsekvenserna i den byggda miljön blir något som befolkningen får leva med (jämför med Seinfelds night guy/morning guy). Länge.

Sedan rörde reporterns slutliga fråga uttryckligen huruvida VDn själv skulle kunna tänka sig att bo i husen de byggt, en berättigad fråga som inte fick något svar, utan snarare ett vagt resonemang om att flytta ut till skärgården i allmänhet.

Målade betonghus blir på så vis något man gör mot andra (vilket osökt får mig att tänka på Jan Lööfs Bellman-serie). Jämför denna hållning med forna tiders byggmästare, som inte sällan själva flyttade in i husen de uppfört. Till och med Uno Åhrén bosatte sig i sitt funkisområde uppe på Övre Johanneberg.

 

 

Epilog

På det stora hela har man lyckats förhållandevis väl på Björkö, och tillfört efterfrågade lägenheter i olika upplåtelseformer, såväl hyres- som bostadsrätter, på en relativt liten yta. Sammantaget sparar det även orörd naturmark från exploatering.

Man har förvisso fått riva några äldre hus, men det har i gengäld skapats nya värden, som överstiger de tidigare, särskilt då förskoleverksamheten gavs möjlighet att flytta in i andra lokaler. Diskrepansen mellan de två projekten får dock sägas vara anmärkningsvärd. Det bottnar kanske till viss del i olika ekonomiska förutsättningar, men det blir även tydligt att det finns olika syn på vad ett önskvärt resultat innebär.

 

I den lilla ekskogen vid Pjonken på norra Björkö finns en av Västsveriges högsta koncentrationer av...

 

Stora delar av Björkö utgjordes tidigare av militärområde, vilket sannolikt i hög utsträckning bidragit till att ön undgått mycket av det exploateringstryck som funnits på Hönö och Öckerö. Detta innebär att trots Björkös storlek, näst efter Hönö i den norra skärgården, har omfattande ytor behållits närmast obebyggda. 2024 uppgick öns befolkning enligt SCB till 1593 inv (ökning, sannolikt pga lägenheterna), vilket kan sättas i relation till Hönös 5539 inv och Öckerös 3498 inv (som dessutom båda minskat i befolkning, i synnerhet Öckerö, som tappat från 3629 inv år 2019).

 

 

I november 2023 antog Öckerö kommun en fördjupad översiktsplan för Björkö, och på sikt tänker man sig där ett byggande av omkring 400 nya bostäder. Som det ser ut hamnar dessa i anslutning till det befintliga samhället. Den näst intill obebyggda norra halvan av ön kan då även fortsättningsvis sparas som natur med lantliga inslag i form av ängar, hagar samt äldre bondgårdar mm.

Det skall bli intressant att följa denna utveckling. Dessutom har det på senare år kommit in planerare och arkitekter i den kommunala verksamheten med anknytning till öarna, vilket lovar gott inför framtiden.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgrupperna Yimby Göteborg och Samhällsbyggnadsforum Öckerö[/infobox]


I januari 2024, ett par månader innan bygget på Björkö stod färdigt, publicerades en läsvärd – men bitvis oroande – artikel i Torslanda-Öckerötidningen om det då pågående bostadsprojektet. I denna togs dels intressanta aspekter upp kring upphandlingen och det färdiga koncept som tillämpats, dels ställdes relevanta frågor till Hans Andreasson, VD på ÖFAB.

Till saken hör även att det mellan 2021-2023 på privat initiativ uppförts tre flerbostadshus innehållandes 22 lägenheter på fastigheten intill, och kontrasten mellan de respektive projekten får sägas vara stor. I tidningsartikeln beskriver reportern det på följande vis: ”Där bostadsrätterna har en träfasad med många detaljer som skvallrar om snickarglädje i skärgårdstypisk stil har kommunens hyresrätter en målad betongfasad.”

I samband med ett besök till Blåsippsbacken på norra Björkö tog jag tillfället i akt och tittade närmare på dessa två olika lägenhetsprojekt.

 

[infobox]

Innehållsförteckning:

Brf Villa Skarvik
Björkdungen
Epilog

[/infobox]

 

De aktuella lägenhetsprojekten på Björkö i förhållande till Göteborg. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Björkö. Vy mot den intilliggande Skarvikshamnen med Hälsö i bakgrunden. De två lägenhetsprojekten syns i mitten till vänster av fotot som ett renderat montage. Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Bostadsrätterna smälter in med den övriga skärgårdsbebyggelsen på ett annat sätt än de mer klumpigt utformade hyreshusen (som i gengäld rymmer nästan dubbelt så många bostäder, även om 15 av de 39 lägenheterna är 1-1,5 rok). Bildkälla: ÖFAB (klicka för att förstora)

 

Drönarfoto från motsatt sida. Notera nivåskillnaden mellan Skarviksvägen till höger och de vita husen. Bildkälla: Svensk Fastighetsförmedling (klicka för att förstora)

 

Sammantaget utgör projekten tydliga exempel på ett byggande som blivit allt vanligare i skärgårdsmiljön på senare år, där man kommit att omprioritera ett fortsatt småhusbyggande, och i stället kompletterar med mer yteffektiva flerbostadshus. I fallet på Björkö innebär det en koncentration av centralt belägna bostäder med närhet till hamnen, service, befintlig infrastruktur, kollektivtrafik, och dessutom gångavstånd till bibehållen natur.

Lägenhetsbyggandet blir ett uttryck för förtätning, som framgår tydligt om man jämför med hur det såg ut på platsen tidigare. Detta kan man givetvis ha åsikter om, men alternativet vore rent krasst att exploatera orörd naturmark. Hur många småhus skulle det krävas för att motsvara de drygt 60 lägenheterna, och hur stor yta skulle de ta i anspråk?

 

En fingervisning om markåtgång. Om man ser till ett genomsnittligt hushåll i flerbostadshus, så kan man räkna med att det består av omkring 1,9 personer per lägenhet. Detta ger en uppskattning om totalt ca 116 personer för lägenhetsprojekten (grön markering). För småhus är den genomsnittliga siffran för antalet personer per hushåll högre i och med större bostadsyta, och hamnar på omkring 2,7 personer. Det skulle på så vis krävs 43 genomsnittliga villor (röd markering) för ett motsvarande antal personer (exemplet tar inte hänsyn till det faktiska antalet boende, eller potentiella lägenheter på de äldre skärgårdshusens vindsvåningar etc). Man kan förvisso argumentera att boendekvaliteten blir högre i småhus, att man får en egen trädgård osv, men om skärgårdens begränsade marktillgång är en avgörande parameter för ett fortsatt byggande, har man genom lägenhetsprojekten potentiellt undvikit att exploatera orörd natur motsvarande den rödmarkerade ytan. Bildkälla: Lantmäteriet (klicka för att förstora)

 

Lägenhetsprojekten har förutsatt viss rivning, i likhet med flera motsvarande projekt på exempelvis Hönö och Öckerö. Här låg tidigare bland annat en äldre skolbyggnad samt en liten förskola i en grönskande omgivning. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Avriven före detta skolbyggnad. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora).

 

Avrivna lokaler för föräldrakooperativet Björkdungen. Verksamheten har kunnat flytta in i kommunens tidigare förskola på fastigheten intill, som i sin tur fått lokaler i anslutning till den nya skolan. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

En tidigare version av planförslag, som skiljer sig markant från det som senare byggdes. Bildkälla: Öckerö kommun

 

Synpunkter från samrådet:

 

[quote]

 

Denna mark är den enda centralt belägna byggbara marken på Björkö. Det gör att det känns viktigt att använda ytan i så hög grad som möjligt. Området är relativt stort och skulle utan problem kunna bebyggas av hela kvart[er] med innergårdar för effektivast möjliga utnyttjande. En byggstil som den på Koön [vid Marstrand, sannolikt åsyftas Hedvigsholmen med hus ritade av Kjell Forshed] skulle bli både trevlig och rymma många lägenheter. Jag förstår inte varför husen inte [k]an bestå av 3,5 våningsplan så att marken utnyttjas så effektivt som möjligt. Omgivande byggnader är till viss del tre våningar höga. 

Så som huskropparna ritats in på båda förslagna alternativen skapas inget lä för västvindar. Mycket bättre att bygga vindskyddade gårdar, vilket också är tryggt för familjer med småbarn och för eventuellt förskola i lokalerna. Om detaljplan enligt föreliggande förslag anser jag att parkeringsmöjligheterna för de boende bör bli i form av parkeringshus.

 

– "Privatperson 2" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

[quote]

 

[...]

Begränsa höjden med hänsyn till den bakomliggande bebyggelsen. Både daghem och villafastigheter behöver solens värmande strålar också som upptorkande effekt, eftersom vatten från berg både i väster och söder rinner till den lägsta nivå, som ligger öster om daghemmet och norr om 1:105 och 1:306. 

Byggytan bör ej överstiga 20 procent av fastighetens yta, vilket har varit kommunens norm. Med dessa stora fastigheter bör det vara extra viktigt att skapa luft och grönytor och skapa en attraktiv boendemiljö i en känslig skärgård. 40 boende genererar ca 100 individer på en relativt liten yta. Dessutom krävs parkeringsytor. Det har förekommit att det vintertid har fallit så stora mängder snö att problem uppstått. 

Ersätt tillbyggnaden till den gamla skola[n] i 90 graders vinkel, med en fristående 1,5 plans byggnad mittemot den gamla skolan (längs med Kyrkvägen). Med en lägre komplementbyggnad skulle intrycket bli betydligt luftigare och smälta in med den klassiska bebyggelsen på ett helt annat sätt. En trevlig radhuslänga. Det skulle även befrämja en större flexibilitet vad gäller ändamål och bakomliggande fastigheter i norr får både sol och ”utsikt”. 

Tänk redan nu på estetiken, trivsel ökar med den. Värna den byggnadskultur vi är stolta över och visar i litteratur och pamfletter när vi lockar turister till våra 10 vackra öar.


– "Privatperson 3" (kommentar från samrådet)[/quote]

 

Även om de inkomna synpunkterna går i sär sett till vilken exploateringsgrad man anser lämplig, framträder ändå en bild där man önskar ett gestaltningsuttryck som ansluter till den traditionella skärgårdsbebyggelsen.

I det första exemplet görs detta genom att vilja ta tillvara på marken effektivt, och inspireras av de relativt tätbebyggda kvarteren i klassisk stil på Koön. I det senare exemplet söker man snarare att underordna det nya genom en lägre exploatering, så att det inte sticker ut, samtidigt som vikten av estetik och lokal byggnadskultur poängteras (antalet bostäder blir dock mer sekundärt till förmån för resonemang om luftighet och "solens värmande strålar").

 

 

Brf Villa Skarvik

Tre flerbostadshus med totalt 22 bostadsrättslägenheter uppförda 2021-2023 av RA Bygg (totalentreprenad).

 

När renderat bildmaterial från projektet först dök upp visades hus med ambition om att knyta an till skärgårdsmiljön snarare än modernistisk förortsbebyggelse, till skillnad från de flesta motsvarande flerbostadshus på öarna under efterkrigstiden och framåt. Bildkälla: okänd

 

Rendering av gårdsmiljö. Bildkälla: okänd (klicka för att förstora)

 

Exempel på traditionell skärgårdsbebyggelse på Björkö. Det var vanligt att bygga dessa hus som generationsboenden med en lägenhet på övervåningen. I takt med att man under efterkrigstiden övergav detta byggnadsskick, till förmån för rationellt framställda kataloghus av enfamiljstyp, gick man också i stort miste om dessa potentiella lägenheter för den lokala bostadsförsörjningen. Särskilt vackert blev det inte heller.

 

Färdigt resultat. Byggnadsvolymerna kom att bli mer i linje med önskemålen från "Privatperson 2" i samrådet (tack och lov får man nog säga), och skalan utmärker sig inte direkt negativt i jämförelse med övrig bebyggelse. Notera nivåskillnaden mellan vägen och husen (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen efter (klicka för att förstora).

 

Kyrkvägen före. Bildkälla: Google street view 2011 (klicka för att förstora)

 

Tillämpningen av enlufts vridfönster med "fuskspröjs", snarare än flerluftsfönster med mittpost, drar ner helhetsintrycket för min del. Men på det stora hela känns det som ett lyckat och uppskattat projekt. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De hårdgjorda gångvägarna, med nivåskillnader och räcken, blev aningen mer dominerande i den byggda verkligheten i jämförelse med renderingen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

Vy mot Skarviksvägen. Bildkälla: Fastighetsbyrån (klicka för att förstora)

 

De två projekten längs Kyrkvägen.

 

 

[quote]

 

Vad jag tycker? Ja, trähusen är jättefina, men de i betong, som kommunen byggt... De är rätt gräsliga, ärligt talat, och det tycker la de flesta här! Men vi behöver ju bygga lägenheter, särskilt för våra ungdomars skull, så att de får möjlighet att kunna bo kvar här ute. Det är bra på det viset, och även för oss som är lite äldre. Men kunde inte kommunen ha byggt dem i skärgårdsstil, som husen bredvid, så att de passade in?

 

– Övre medelålders kvinna, Björkö[/quote]

 

 

Björkdungen

Tre flerbostadshus med totalt 39 (38 beroende på uppgift) hyreslägenheter, som uppfördes enligt ett färdigt koncept på bara ett år mellan 2023-2024 av Tornstaden (totalentreprenad).

 

Inte genius loci. "Fördelen, menar Hans Andreasson, är att upphandlingsformen leder till att det kan bli hus som redan varit ritade och klara någon annanstans. Och funkar det där – så funkar det antagligen också här menar han." – Torslanda-Öckerötidningen (2024-01-20). Bildkälla: Tornstaden (klicka för att förstora)

 

Björkstubben vore kanske ett mer passande namn givet de stubbiga punkthusen?

 

Med lite god vilja kan man dock med fantasins hjälp ana ett klassiskt skärgårdshus (västsvenskt dubbelhus) i den mittersta byggnadsvolymen, om än i ett utförande som för tankarna till 90-talets tidiga 3d-grafik på Sony Playstation.

 

Man får ändå ge dem att de delat upp den breda byggnadsvolymen visuellt genom olika kulörer, som dessutom i viss mån ansluter till de intilliggande vita trähusen med gröna detaljer eller fönster (klicka för att förstora).

 

"Pendang". Notera även det motstående dubbelhuset till vänster med gröna fönsterfoder (klicka för att förstora).

 

[quote]

 

Att låta entreprenören komma in med helhetslösningen till projektet har sparat bolaget många konsulttimmar, eftersom vi fick ett färdigt paket levererat till oss.

[...]

Och det här är en modell vi kommer fortsätta med.

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Efter att ha läst så långt i tidningsartikeln blev jag en smula fundersam. Vad innebär egentligen detta? Leder förenklingar, applicering av färdiga koncept och helhetslösningar till en trivsam livsmiljö? Vad är det mer precist i modellen man avser att fortsätta med? Tänker man sig fler projekt utifrån liknande premisser, eller ämnar man helt enkelt att totalisera just detta projekt överallt i skärgården enligt devisen funkar det där, så funkar det här? I så fall kan vi passa på att mynta ett nytt begrepp: genius loco.

 

[quote]

 

 

Kunde ni inte ställa krav på att hyresrätterna skulle passa in i skärgårdsmiljön?

– Vi hade ett par arkitektoniska bedömningsgrunder i vår upphandling, men det var också detta förslag vi fick och som vann upphandlingen [!]. Det handlar framför allt om att ha något som är effektivt att driva. Sen tror jag att, som hyresgäst, så är plånboken viktig, helt enkelt.

 

Till sist: Skulle du kunna tänka dig att bo här?

– Min fru har vuxit upp på en ö och vill nog inte flytta ut till en ö igen. Jag däremot kan nog tänka mig det!

 

– Hans Andreasson, VD ÖFAB, från Fredrik Helgessons artikel i Torslanda-Öckerötidniningen (2024-01-20)[/quote]

 

Av svaret att döma: notera först och främst att chefen för det allmännyttiga bostadsbolaget, i likhet med många andra tjänstemän i skärgården, inte själv bor där ute. Detta har sina förklarliga skäl, men medför även rent krasst en ökad brist på känsla för platsen, dess särprägel och historia. Följaktligen drabbas man inte heller nämnvärt av det egna arbetets mindre välsmakande frukter.

Genom avsaknaden av skin in the game (för att tala med Nassim Nicholas Taleb), kan man i godan ro ägna dagarna åt exempelvis "förädling av fastigheter", vilket är eufemism för rivning av nästa gamla omtyckta byggnad från 1800-talet, för att sedan ta färjan och åka hem till sitt. Konsekvenserna i den byggda miljön blir något som befolkningen får leva med (jämför med Seinfelds night guy/morning guy). Länge.

Sedan rörde reporterns slutliga fråga uttryckligen huruvida VDn själv skulle kunna tänka sig att bo i husen de byggt, en berättigad fråga som inte fick något svar, utan snarare ett vagt resonemang om att flytta ut till skärgården i allmänhet.

Målade betonghus blir på så vis något man gör mot andra (vilket osökt får mig att tänka på Jan Lööfs Bellman-serie). Jämför denna hållning med forna tiders byggmästare, som inte sällan själva flyttade in i husen de uppfört. Till och med Uno Åhrén bosatte sig i sitt funkisområde uppe på Övre Johanneberg.

 

 

Epilog

På det stora hela har man lyckats förhållandevis väl på Björkö, och tillfört efterfrågade lägenheter i olika upplåtelseformer, såväl hyres- som bostadsrätter, på en relativt liten yta. Sammantaget sparar det även orörd naturmark från exploatering.

Man har förvisso fått riva några äldre hus, men det har i gengäld skapats nya värden, som överstiger de tidigare, särskilt då förskoleverksamheten gavs möjlighet att flytta in i andra lokaler. Diskrepansen mellan de två projekten får dock sägas vara anmärkningsvärd. Det bottnar kanske till viss del i olika ekonomiska förutsättningar, men det blir även tydligt att det finns olika syn på vad ett önskvärt resultat innebär.

 

I den lilla ekskogen vid Pjonken på norra Björkö finns en av Västsveriges högsta koncentrationer av...

 

Stora delar av Björkö utgjordes tidigare av militärområde, vilket sannolikt i hög utsträckning bidragit till att ön undgått mycket av det exploateringstryck som funnits på Hönö och Öckerö. Detta innebär att trots Björkös storlek, näst efter Hönö i den norra skärgården, har omfattande ytor behållits närmast obebyggda. 2024 uppgick öns befolkning enligt SCB till 1593 inv (ökning, sannolikt pga lägenheterna), vilket kan sättas i relation till Hönös 5539 inv och Öckerös 3498 inv (som dessutom båda minskat i befolkning, i synnerhet Öckerö, som tappat från 3629 inv år 2019).

 

 

I november 2023 antog Öckerö kommun en fördjupad översiktsplan för Björkö, och på sikt tänker man sig där ett byggande av omkring 400 nya bostäder. Som det ser ut hamnar dessa i anslutning till det befintliga samhället. Den näst intill obebyggda norra halvan av ön kan då även fortsättningsvis sparas som natur med lantliga inslag i form av ängar, hagar samt äldre bondgårdar mm.

Det skall bli intressant att följa denna utveckling. Dessutom har det på senare år kommit in planerare och arkitekter i den kommunala verksamheten med anknytning till öarna, vilket lovar gott inför framtiden.

 

[infobox]Inlägget diskuteras även i facebookgrupperna Yimby Göteborg och Samhällsbyggnadsforum Öckerö[/infobox]