Jag vet inte om det har diskuterats här förut, men jag har tänkt en del på markskatt/landskatt/markvärdesskatt på sistone, och tycker det verkar vara en otroligt bra idé för att stimulera förtätning i bra lägen. Lite kort så är själva idén med en markskatt att man får betala pengar för värdet på den mark man äger. Detta markvärde inkluderar inte värdet på eventuella byggnader som man har byggt på marken, den baseras mer eller mindre bara på läget och tomtens yta.
Det finns en massa bra ekonomiska argument för markskatter (Economist har en artikel om det
här), men jag har mest tänkt på det som ett incitament för effektivt markutnyttjande i städer. En skatt på mark som är högre i centrala lägen skulle skapa en stark ekonomisk push för folk att bo i effektiv och tät stadsbebyggelse och motverka sprawl. Hong Kong har den typen av skatt, och även om jag tvivlar på att det är huvudskälet till den stadens täthet kan jag tänka mig att det har bidragit. Vet någon om det har gjorts några studier av hur markskatter påverkar stadsbyggnad? Och finns det något politiskt parti som har drivit markskatter i Sverige?