Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

Växelvis på blåa linjerna

Filip S
3 Inlägg
Finns det några förslag om att binda ihop de två blå linjerna och köra växelvis trafik?
Det finns ju redan en tunnel från Hallonbergen till Rinkeby. Vet inte exakt sträckningen men rimligtvis hyfsat raka vägen. Om man dessutom bygger en ny tunnel från Sundbybergs centrum till Hallonbergen enligt bilden nedan, så kan vissa tåg på dagens Akalla-gren istället köra till Hjulsta och några på Hjulsta-grenen istället till Akalla. På så vis bibehålls turtätheten på båda linjerna.
Fördelen är att vissa resor blir betydligt enklare, t.ex. Rinkeby->Solna och Sundbyberg->Kista. Dessutom skulle man kunna anlägga en ny station vid den nya stadsdelen i Ursvik.
Även om turtätheten bibehålls i stort blir den sämre vid stationerna Rissne och Duvbo. Framförallt Duvbo har begränsat antal påstigande (2400) men Rissne har inte jättemånga (5300). Det skulle förmodligen bli 10-minuters trafik istället för 5-minuters (om jag tänker rätt). Även den nya stationen Ursvik skulle få motsvarande turtäthet.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Jag ser inte vad man vinner på det. Men under utbyggnaden av blå tunnelbana så använde man ju den där förbindelsen längs enköpingsvägen för ordinarie trafik.

Just nu håller vi på att baxa tunnelbana till Hagastaden och ut till Arenastaden, så jag tror inte lite finlir av den här typen gör någon skillnad. Det som har lockat mig i omläggningsväg är det som tillåter avgrening på hjulstagrenen för att nå tät stad på brommafältet. Då skulle man ta bort hela Akalla/Barkarby grenen från Blå och använda den för att starta något nytt.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Jag håller med Christian. Däremot tror jag på en station vid Ursvik, men då på Akallalinjen. Att depåspåren från Hallonbergen är byggda som trafikspår kan då utnyttjas vid avdelningen. Anslutningen i Kista ovan jord är nog inte heller så knepig. Enda problemet blir då att driva några km tunnel och anlägga en station. 1,5–2 mdr?

Eller så bebygger man Kymlinge...
Martin Kolk
528 Inlägg
Om man ska ha en tvärgående linje skulle jag grena av från Rinkeby över Ursvik vidare mot Solna och Röda linjen i nordost. Ett alternativ är Sundbyberg över Solna till Röda linjen (eller Odenplan) på något sätt. Dock kan man ju lika gärna förlänga tvärbanan till Universitetet för liknande effekt.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
En annan variant kan ju vara den billigare: en avgrening av tvärspårvägen med den här sträckningen.

Frågan borde avgöras av antal (potentiella) passagerare. Upp till en viss frekvens gäller buss. Upp till nästa frekvens gäller spårväg. Sen gäller t-bana.
Anders Eriksson
73 Inlägg
, Gick med: Januari 2014
Sträckan förbi Ursvik pekar ganska rakt mot Solna station, så Hallonbergen kunde bli en korsning mellan två linjer. Då kunde Hjulstagrenen bli något helt eget mellan Kungsholmen och Rissne och förlängas i bägge ändarna på något vis, ev med förgrening mot Bromma.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Även om det antagligen inte finns anledning till att göra något nu så är det ju bra att den finns där, den kan ju komma tillpass i ett senare skede.
Anders Eriksson
73 Inlägg
, Gick med: Januari 2014
Går inte Hallonbergen-Rinkeby via Rissnedepån?
Christian S
653 Inlägg
, Gick med: November 2012
Anders Eriksson skrev:

Går inte Hallonbergen-Rinkeby via Rissnedepån?

Ja, dragningen i kartan är felaktig. Plats för T-Ursvik blir inte så bra som Filip S önskar.

Ska man göra något häromkring så håller jag nog med David Nylund, bebygg Kymlinge.
Senast ändrad 5 februari 2015 13:50

> Infrastruktur
Växelvis på blåa linjerna

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9603 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky