Jag har för mig att någon på någon träff nämnde en allmän princip som kan användas för att kategorisera husfasader som "vackra" eller "fula".
Stora, kala ytor upplevs som fula. Små detaljer, till exempel fönster, stuprör, reliefer eller målningar, gör att en fasad upplevs som vackrare. Den kritiska storleken för kala ytor skulle vara ungefär en människas längd.
När jag den senaste tiden sett hus och fått en magkänsla av att de varit vackra eller fula, så har jag funderat över den här tesen. Och den stämmer förvånansvärt ofta. Det verkar inte spela någon roll vilka byggnadsdetaljer som bryter den kala ytan, så länge de finns där; de kan vara rent kosmetiska.
Givetvis kan det tänkas finnas undantag. Men ligger det ändå någon sanning i denna enkla regel? Och borde stadsbyggnadskontor i så fall införa en fasadnorm, som tvingar byggherrar att lägga till en viss mängd detaljer?
Eller handlar byggnadsestetik om tidsanda? Kanske upplevde folk på 1930-60-talet modernistiska hus med kala fasader som mer hygieniska, hållfasta och effektiva än de gamla 1800-talskåkarna?
Senast ändrad 6 juli 2010 18:25