Hans Jörgensen skrev:
Mikael: sammanställningen du gjort ser proffsig ut. Den har dessutom så mycket mer detaljer o intressant fakta jämfört med andra utredningar jag sett (t ex Järnvägsutredningen 2006). Tänker bl.a. på jämförelser av tider för olika målpunkter. Antar att mycket av underlaget har vaskats fram i allehanda inlägg på olika forumtrådar här.
Vad som kunde understrykas är att en mindre dyr lösning än Haga-Korsvägen ger utrymme till satsning på stadsbana/metro. Eller så kanske du prioriterat att lägga skillnaden mot HagaKorsvägen på den Hisingska pendellinjen. Jag har nu inte läst igenom allt så kanske att det framgår ändå.
Utan tvekan är den Hisingska delen intressant. Det går inte att komma ifrån att södra Hisingen, i öst-västlig sträckning, är ett av stans största pendlarstråk (om inte det största) om vi räknar alla färdsätt som vardagpendlas idag (bil, buss, etc.). Antagligen oproportionellt mycket i förhållande till områdets folkmängd jmf med motsvarande relation för övriga Gbg. Men södra Hisingen är lite av Göteborgs verkstad; verkstad i bred betydelse. Man kanske t o m skulle få kalla det Göteborgs kornbod, även om det är en viss generalisering. Oavsett så genererar denna en omfattande biltrafik från världen utanför Hisingen, det kan alla Tingstadspendlare bevittna. Denna trafik ska nu stävjas med biltullar, är det tänkt, och till del övergå till kollektivtrafik, är det tänkt...
Sen att södra-västra Hisingens folkmängd närmar sig 1/4 av Göteborgs kan i sig motivera satsningar på ett sådant pendeltåg, speciellt då ~50.000 invånare bor i de avlägsnare västra delarna (Torslanda, och Öckerö kommun).
Men en hisingspendel behöver inte byggas hela vägen dit ut med en gång, den kan och bör byggas i etapper. Det finns väl ett antal bangårdar efter vägen (Kville, Pölsebo, Arendal...)
Till sist har vi utvecklingen på Centrala Hisingen (som är en väsentlig del i Centrala Älvstaden), med antagligen högsta koncentrationen av bostadsbyggande i hela Gbg-regionen redan idag. Bara det skulle räcka för att motivera pendeltågsstation(er) vid Hjalmar Branting/Backaplan/Frihamnen.
Delen mot Olskroken förblir dålig, trots proffsig framställning.
Men sträckan mot Torslanda och Volvo är klart intresant. Även om jag tycker att den kunde förlängas fram till Torslanda samhälle också. Den är ju ändå nästan framme, menar jag. Denna del passar också fantastiskt bra ihop tillsammans med Västlänken och ger Torslanda en mycket bra tillgång till centrala staden.
Det är tillräckligt många olka trafiksystem utan att man skall bygga upp något nytt system som stadsbana/metro vilket bara resulterar i än fler byten och därmed förlängda restider. Lägger man Pendeltåg till Torslanda så blir det i viss mån en stadsbana, men den är en intregrerad del av pendeltågssystemet. Inget nytt system och stor räckvidd. Det är bra.