Utskrift från www.yimby.se
....

Dagens trista: Familjebostäder

 
Området Oväder i Axelsberg:



Som vanligt en rendering från en av de där 10 dagarna under året med perfekt väder men i övrigt är bilden ganska sann. Bilar och bara ett par människor, som är på väg någon annanstans.
Hur svårt är det att öppna upp bottenplanet och där skapa någon form av utrymme för en lokal?
Och så den allenarådande nyfunkisen såklart. Klipp o klistra, inget nytt under solen.

Här har vi en annan Pärla i Familjebostäders nyproduktion, Borlången i Årsta:



Punkthus?

Arkitekten berättar:
" De sju nya punkthusen i kvarteret Borlången ska trots sin ringa storlek skapa en ny tydligt byggd struktur, i samklang med Valla Gärdes 60-tals arkitektur."
Ja. Om någon trodde att vi nu lärt oss att inte återupprepa misstagen från 60-talet så tänk igen.
"
Allt för att skapa en trivsam och levande gatumiljö!" säger arkitekten. Man tar sig för pannan. Att det skall vara så svårt.

Tegelstapeln i Bandhagen:



Kommentarer egentligen överflödiga.

Arkitekten friskriver sig dock sitt ansvar:
"
Bestämmelser finns om att vår nyproduktion ska anpassas till de planeringsidéer och den arkitektur som präglat områdets utformning."

Och här finns faktiskt ett problem. Områden som är utformade på ett sätt som skapar otrygghet, bilberoende och obefintligt stadsliv måste fortsätta vara områden med otrygghet, bilberoende och obefintligt stadsliv. På grund av planbestämmelser. Om något borde man väl se till att planbestämmelserna försökte främja sätt att bygga som motarbetar problemen?

Familjebostäders nyproduktionsportfolio är sorglig läsning. Med något enstaka undantag fann jag egentligen inga av de nyproducerade projekten det minsta intressanta. Bostadslåda efter bostadslåda i bostadsområde efter bostadsområde. Varför denna trötthet, denna flathet? Man försöker inte ens. Bara fler lådor att stoppa in folk i. Och så talar man gärna om vad det är nära till. När man åker därifrån. För där man bor, där bor man ju. Lever gör man någon annanstans.

Här är ett exempel på där man tänkt rätt. Kollektivtrafik, täta kvarter, affärsytor i bottenplan. Bilden är från Pearl-distriktet i Portland, USA. Ett helt nybyggt område som påbörjades på 1980-talet.




Så kom inte och säg att det inte går.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johan B (23 Januari 2008 09:13):
Ja usch vad trist. Men bilden från USA var mycket riktigt väldigt lockande
 0
Mikael (23 Januari 2008 09:59):
I första fallet med Axelsberg måste jag ändå säga att de tänkt rätt till en början. Kvarteret är framskjutet till gatan men som valigt vågar man inte bygga lokaler i bottenvåningen. Min analys är att det är en av nakdelarna med de kommunala bostadsföretagen. Deras policy är att bygga bostäder och inte lokaler. Samma fel gör FB i Kista http://www.familjebostader.com/Main.aspx?ID=90FC29CA-7..
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 10:37):
Och så bygger de mastodontkvarter också!
Kolla bilden från Kista, mitt i borde det gå in en gata för att dela upp trafik och skapa snabba sätt att ta sig mellan platser. Istället får man gå runt hela mastodontkvarteret.
 0
Johannes (23 Januari 2008 11:23):
Man kanske skulle ge lite feedback till arkitekter och företag bakom sådana här förslag. "Better to light a candle, than curse the darkness..."
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 11:42):
Det är bara att köra! Finns ju länkar till projekten däruppe :)
Jag uppmanar härmed alla som läser bloggposten att kontakta familjebostäder och tala om för dom att man inte vill bo i ett bostadsområde!
 0
Miljöpartist (23 Januari 2008 12:12):
Här ser vi ett utmärkt exempel där yimby vill kasta ut barnet med badvattnet.

Exv Tegelstapeln i Bandhagen.
Bandahgen och Högdalen är ett gels område med mycket grönyta insprängt, många gångvägar. Att omform det området till "Pearl-distriktet i Portland" är att göra våld på en tidstypisk stadsplanering som uppskattas av invånarna (antar jag). För övrigt så kämpar den stadsändan med ett haltande centrum (Högdalen) och att skapa fler butiker utanför centrumkärnan vore att göra det en otjänst.

Bara för att man älskar täta stads-strukturer betyder inte det att alla strukturer i staden skall förtätas. Förtäta på rätt ställen if you please.
 0
Miljöpartist (23 Januari 2008 12:16):
Det finn mängder med litteratur om Stockholms byggnation, som jag antar att många av er har läst, Stockholms årsringar tex som ger en historisk och fördjupad bild av stadens närförorter. Läser man den så kan man känna respekt och förundran över olika tiders idéer och strömningar.

Vi kan skapa våra årsringar i dag utan att rabiat kräva tätare bebyggelse var helst man tittar. Det finns nog med byggprojekt för att många viljor skall kunna uttryckas även idag.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 13:12):
Problemet "miljöpartist" är att det som visas ovan inte är undantagen, de är regeln. Alla bostadsbolag bygger bara sådant här, med några mycket sällsynta undantag.

I det första exemplet med det stängda bottenplanet i Axelsberg finns det ingen ursäkt alls. Det är bara fullständigt onödigt att göra så. Här har man faktiskt lagt huset utefter vägen, och ändå stänger man bottenplanet.

Vad gäller Borlången hade du istället för punkthus kunnat lägga ett par lamellhus direkt intill vägen, de hade passat in väl i miljön men ändå skapat ett stadsrum med möjligheter till folkliv och verksamheter i bottenplanen.

I bandhagen hade det varit klart bättre att fortsätta på lamellhus-upplägget (men gärna ett par våningar högre än det tidigare) som du ser längre upp på gatan än att bygga det snedställda höghuset som faktiskt förvärrar situationen från tidigare byggnadstradition.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 13:23):
"Vi kan skapa våra årsringar i dag"
"Årsringar" är bara ett fint ord för "barriärer". Mellanrummen mellan bebyggelse är ett stort problem. Dessa mellanrum bör byggas igen. Inte genom att ta bort alla grönområden såklart, men genom att skapa stråk av bebyggelse mellan olika områden. Väldigt ofta utgörs barriärerna dessutom bara av oanvända fält runt stora motorvägsområden.

"Läser man den så kan man känna respekt och förundran över olika tiders idéer och strömningar."

Förorter/miljonprogramsområden är i de flesta fall (det finns undantag) stadsbyggnadsmässiga misslyckanden. De har lett till segregation, utanförskap, långa pendlingstider, ödslighet, bilberoende och så vidare.
Man kan prata hur poetiskt och analytiskt som helst om olika tidsepokers idéer men det ändrar inte på att många av dessa områden inte fungerar något bra. Det som är byggt är byggt, visst, men måste vi fortsätta att bygga så? Vi har extremt tryck på bostäder i stadsmiljö så varför byggs det nästan inga sådana? Det är faktiskt oerhört märkligt att nästan alla bostadsbolag fortfarande envisas med att låta 90% av deras produktion vara sådant här.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 13:26):
"För övrigt så kämpar den stadsändan med ett haltande centrum (Högdalen) och att skapa fler butiker utanför centrumkärnan vore att göra det en otjänst."

Fler människor = Större servicebehov. Så jag ser inte riktigt problemet. Dessutom leder fler tillgängliga butiker till att fler människor söker sig till ett område, det gör området attraktivt och levande. Troligen skulle alltså centrumet tvärtom tjäna på fler butiker i området runtomkring.
 0
Miljöpartist (23 Januari 2008 13:29):
Axelsberg: fruktansvärt fult och alienerande. Man får en känsla av mardröm här. Min första tanke är att det är en jättebra klottervägg för hugade konstnärer...

Borlången:Männskor vill inte bo direkt intill vägen eftersom det går trafik där - tung trafik som ger obehagliga vibrationer.

Bandhagen: Nu ingick det huset i sossarnas 20 000 bostäders-vallöfte. En punkthus var det enda som kunde få upp antalet bostäder. En anledning till att inte ohejdat ropa på en tätare stad och det snabbt - Snabbt blir lätt fel.
 0
Miljöpartist (23 Januari 2008 14:06):
I miljöpartiet så älskar vi lokala levande centrum. Vi (vissa) pratade mycket om det inför förra valrörelsen. Problemet är att få små lokala näringsidkare att överleva. Idag åker människor till centrum eftersom de använder bil för att uträtta sina behov (..eh?). I centrumen finns idag all service som behövs. Strax utanför stan ligger också stora billighetskomplex, Sickla, Länna, Arninge mm. Även dit åker man med bil.

Det finns ännu en svår ekvation att lösa: nyproduktion=dyra produktionskostnader=dyrt boende och lokalkostnader. Lägg då till detta ombildning av hyresrätter till bostadsrätter så har du affärsidkare som sitter i klorna på godtyckliga BRF som vill få ner sina lån genom höga lokalhyror.

Personligen lutar jag åt subvention, men det är en till häflten tänkt tanke.

Nej, det är inte så enkelt som att fler människor = större servicebehov lokalt. Med bilen skaffar vi service där det är billigare. Det måste till en komponent till, tex trängselskatt.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 14:48):
"Axelsberg: fruktansvärt fult och alienerande. Man får en känsla av mardröm här. Min första tanke är att det är en jättebra klottervägg för hugade konstnärer"

Då är vi iaf överens om den. Visst känns det bara onödigt med en sådan där stor grå massa?

"Borlången:Männskor vill inte bo direkt intill vägen eftersom det går trafik där - tung trafik som ger obehagliga vibrationer. "

Husen i skissen ligger kanske fem meter från vägen. Att flytta upp dem intill vägen gör alltså ingen skillnad vibrationsmässigt. Bättre hade varit att bredda vägen en aning för att få plats med parkering längsmed hus-sidan (för att skapa ett "skydd" mellan trafik och människor, finns undersökningar som talar om de positiva effekterna av detta). Sedan planterar man träd längsmed vägen på hus-sidan för att skapa en allé, skippar de onödigt stora mellanrummen mellan husen utan gör mindre gångvägar samt på några ställen också låter biltrafiken svänga in för att skapa en kvartersomringning runt husen. Lämpligtvis sänker man också hastigheten på vägen något och skapar ett övergångsställe över den stora vägen samt övergångsställen mellan varje kvarter.

"Bandhagen: Nu ingick det huset i sossarnas 20 000 bostäders-vallöfte. En punkthus var det enda som kunde få upp antalet bostäder."

Lathet snarare. Det handlar bara om att vinkla upp huset mot vägen och ändra dess form något. Tar inte ett dugg längre tid, bara att någon tänker efter.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 14:57):
"I miljöpartiet så älskar vi lokala levande centrum."
Mer än lokala butiker i kvarter? Problemet för lokala centrum är knappast små kvartersbutiker, de befinner sig ju i samma områden. Problemet är snarare de stora köpcentrumen som man åker bil till. En av anledningarna till att man tar bilen till dessa stora centrum istället för de små är det lilla utbudet i de små. Genom att tillföra fler småbutiker runtomkring i området ökar du utbudet och intresset.

"nyproduktion=dyra produktionskostnader=dyrt boende och lokalkostnader."

Visst är det så. Och det är därför det är så viktigt att kunna förtäta i befintliga områden utan att riva allt det gamla eller få en lynchmobb efter sig. Vi behöver blanda gammalt och nytt för att få till en dynamik. Sedan är också ett problem att allt nytt som byggs är lyxlägenheter. Själv tilltalas jag personligen inte ens av dessa "lyxlägenheter" med stora glasfönster och stereotypa nyfunkisfasader.

Subventioner leder ofta till storskaligt standardbyggande utifrån det som subventionerna för tillfället premierar. Det skapar inte stad. Personligen lutar jag nog mer åt marknadshyror på nyproduktion (men behållande av dem på existerande hyresrätter). Det borde förhoppningsvis leda bort från en trend där det nästan bara byggs lyxbostadsrätter. Jag vill markera här att detta är min personliga synvinkel, inte Yimby's. De finns många olika tankar kring detta inom nätverket.
 0
Johannes (23 Januari 2008 16:31):
Jag har mejlat Thomas Hultgård (kv. Oväder) och bett honom lämna kommentar här. Vi får se vad som händer...
 0
Miljöpartist (23 Januari 2008 19:18):
"Vad gäller Borlången hade du istället för punkthus kunnat lägga ett par lamellhus direkt intill vägen, de hade passat in väl i miljön men ändå skapat ett stadsrum med möjligheter till folkliv och verksamheter i bottenplanen. "
Hammarby sjöstad är således ett ideal? Där är upplägget helt och hållet sådant.

" Alla bostadsbolag bygger bara sådant här"
It's the economcy [stupid]!

" Mellanrummen mellan bebyggelse är ett stort problem. Dessa mellanrum bör byggas igen.!"
Mikael Söderlund har talat...

"Troligen skulle alltså centrumet tvärtom tjäna på fler butiker i området runtomkring."
Troligtvis inte, det är till centrum människor åker. Kolla bara i city där finns ypperliga affärslägen och bara ett kvarter bort kan du gå i konkurs på ett halvår. Människor rör sig i väldigt förutbestämda banor och ni kan hävda täthetsargumentet hur långt som helst men människor kommer ändå att vilja ta sig till centrum av olika slag.

"Problemet är snarare de stora köpcentrumen som man åker bil till."
Ett mycket stort problem.

"Subventioner leder ofta till storskaligt standardbyggande utifrån det som subventionerna för tillfället premierar."
När man nått sitt mål så slutar man med subventioner. Det är politik helt enkelt.

Det finns för övrigt två anledningar till att inte ha moderater i Yimby:
1. "Personligen lutar jag nog mer åt marknadshyror på nyproduktion (men behållande av dem på existerande hyresrätter)"
Hyresrätter finns snart inte kvar.
2. De har tvingat upp parkeringstalet till 1,0 (minst!) för nybyggnation. En bil per hushåll! Och att samtidigt tala om mer stad och högre täthet, då missar man direkt en fördel med att bygga tätt. Men, men det finns många fler frågor där moderaterna motsäger sig själva...
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 20:13):
"Hammarby sjöstad är således ett ideal? Där är upplägget helt och hållet sådant."

Hammarby sjöstad är ett steg i rätt riktning, men man är inte framme. Det är framförallt för liten blandning, det är också lite för liten skala. Det saknas naturlig anknytning till bef. innerstaden vilket gör området ödsligt (du behöver genomströmningen av människor). Arkitekturen är för enformig. Det skulle också behövs en högre byggnad i någon av utkanterna av området för att skapa ett större genomflöde av människor.

"It's the economcy [stupid]!"
Nej. Det är lathet och okunskap. En hel generation av arkitekter och stadsplanerare är förstörda av funktionalismens ideal. Ekonomiskt sett kan byggbolag tjäna på att bygga stad. Vad händer om man bygger tätare? Oj! Jag kunde exploatera mer mark = fler bostäder på samma yta. Det var väl inte så svårt, eller? Och vad exakt tjänar ett byggbolag på att bygga ett hus fem meter från trottoaren jämfört med direkt mot trottoaren?

" Mellanrummen mellan bebyggelse är ett stort problem. Dessa mellanrum bör byggas igen.!"
Mikael Söderlund har talat...


Har du slut på argument?

"Människor rör sig i väldigt förutbestämda banor och ni kan hävda täthetsargumentet hur långt som helst men människor kommer ändå att vilja ta sig till centrum av olika slag."

Du kan väl argumentera för fördelarna med den spridda staden en stund istället för att argumentera mot den täta? Blir lite tröttsamt efter en stund annars. Det finns mycket forskning på området just om hur man skapar stråk som folk passerar. Det fungerar sällan bra med enskilda enklaver utan man måste bygga samman en helhet. Inte för stora kvarter, gärna högre byggnation i områdens utkant för att skapa bra flöden osv. Du verkar ju vilja eftersträva mindre människor, mindre folkliv, du får gärna förklara varför. Sådana områden finns det för övrigt som sagt massor av redan, varför skall alla anpassa sig efter dina egna ideal? Kan vi inte bygga något för oss som gillar att möta människor ibland också? Alla är inte enstöringar.

"Det finns för övrigt två anledningar till att inte ha moderater i Yimby"
Vad bra, tack! Nu vet jag att jag är moderat. Och jag som hela tiden gått o trott att jag är något annat, men det gläder mig att du nu har visat var skåpet skall stå...

Båda dina argument kan enkelt avfärdas men eftersom du verkar inkapabel att skilja koncepten personliga åsikter från nätverket yimbys åsikter så lämnar jag den frågan därhän.
Let's move on.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 20:18):
Jag vill poängtera att miljöpartister är mer än välkomna som medlemmar i Yimby! Liksom vänsterpartister, moderater, liberaler, kristdemokrater, centerpartister, socialdemokrater, folkpartister och vad annars.
Yimby handlar om att återupprätta staden. Den urbana och levande stadsmiljön. Att vi skall sluta bygga döda bostadsområden. Och det handlar också om miljö och att vi måste sluta bygga på de sätt som lett till att nästan halva Stockholm upptas av olika former av barriärområden som skiljer människor åt.
Det handlar också om att vi måste kunna bygga och förtäta intill och i befintliga områden. Återigen för att förhindra ännu större utspridning, ännu längre pendlingstider, ännu fler barriärområden.
 0
Gustav Svärd (23 Januari 2008 20:36):
Ja, partipolitik har inte här att göra. Yimby är inte en höger/vänster-fråga och yimby är och förblir helt obundet politiskt. Att vi prisat Mikael Söderlunds stadsbyggnadspolitik/utspel är helt enkelt för att de direkt handlar om vad yimby handlar om och att vi står för just förtätning och utbyggnad av Stad (inte Förort).

Jag själv som sosse född, uppvuxen och boende i en betongförort håller extremt lite med Alliansens politik i övrigt, men just i denna fråga gillar jag Söderlunds politik. Det går nämligen att tänka själv och ha åsikter som skiljer sig från de stereotypa för sin ålder/etnicitet/ideologi.
 0
Lasse (23 Januari 2008 21:19):
Den översta bilden är ju vidrig. Vill huset inte bjuda gatan på någoting så är det bättre att det placeras i terrängen istället.

Varje sådant här hus är en missad möjlighet att skapa ett bättre samhälle. Jag menar, på längre sikt är det guld värt med lokaler i husen där vi bor. Alla lägen är inte kommersiellt intressanta för butiker eller caféer. Men då kan föreningar eller småföretag ha kontor där. Till bra hyror. Vi måste hitta ett sätt att reglera/stimulera sånt byggande.
 0
Anders Gardebring (23 Januari 2008 21:59):
Exakt. Jag bor själv i ett hus med fyra olika lokaler i bottenplan. Och det är ett ganska litet hus. Tre upptas av olika företag och den fjärde av en hårfrisör.
Det är svårt att tänka sig att det finns människor som motsätter sig detta, men så verkar ju vara fallet.
 0
Magnus Orest (23 Januari 2008 23:31):
Jag känner en tjej som bor precis på den gatan/vägen. Den som varit där vet att Hägerstensvägen mestadels är en ren transportsträcka mellan Örnsberg och Axelsberg. För mig är det fullständigt obegripligt att man bygger ett så pass stort hus som tangerar vägen, UTAN att bygga in några lokaler i bottenplanet. Vägen (det är en väg snarare än en gata) är gräslig som det är, och uppmuntrar till fortkörning eftersom den är så tråkig.

När ska YIMBY uppvakta Stockholms stadsbyggnadskontor be att få ta plats som remissinstans i det fortsatta utvecklingsarbetet av staden? I stort sett alla utländska stadsplanerare och arkitekter brukar ju vara överens om att det främsta felet med Stockholms bebyggelse är just att man inte gör plats för affärslokaler i byggnadernas bottenplan. Istället blir det antingen långa och trista betongväggar som blir till klotterväggar, eller lägenheter som få vill ha.

Utvecklingen av staden behöver styras upp.
 0
Magnus Orest (23 Januari 2008 23:36):
Vill förresten tillägga att det är dags att YIMBY börjar uppvakta andra organisationer och sammanslutningar också, och börjar agera som en mer "fysisk" intresseorganisation. Vem styr utvecklingen av nya bostadsområden hos de större hyresvärdarna, dvs Stockholmshem och Familjebostäder? Vilka pratar man med hos de stora byggherrarna som NCC och Skanska?

Frågan är om de nyckelpersoner vi vill nå ut till läser denna och andra bloggar. Jag tror inte det.
 0
Miljöpartist (23 Januari 2008 23:47):
Nej. Det är lathet och okunskap.
Nej, det är ekonomin. Det finns optimala mått på allt, antal lägenheter per plan, storlek på lägenhet, placering av badrum etc etc. Att bygga bostäder är kostsamt, att även ta risker när man väl gör det kan bli dubbelt kostsamt.
"Och vad exakt tjänar ett byggbolag på att bygga ett hus fem meter från trottoaren jämfört med direkt mot trottoaren? " Det känns som ett marginalargument.

"Har du slut på argument? ", "upptas av olika former av barriärområden som skiljer människor åt. ""
Nej. Mellanrummen är ett problem i dina ögon men för många andra människor är det en bit livsutrymme. En plätt att spela fotboll på , att gå med hunden, att promenera på, att sola på att springa på osv osv.

"Du kan väl argumentera för fördelarna med den spridda staden en stund istället för att argumentera mot den täta?"
Jag stöder inte nödvändigtvis den spridda staden som du menar=den öde staden, den döda staden, staden där människor inte möts, staden där alla är främlingar. Jag stöder en stad där det finns b å d e intensiva ytor och extensiva och där man accepterar och förstår att de extensiva ytorna också har ett värde. Ni/du/dom verkar drabbas av allvarliga sjukdomar så fort ni ser en yta som inte har hus på sig. Torgskräck tror jag att det heter.
Fråga: har Gärdet några kvaliteter anser du/ni?

" Varför skall alla anpassa sig efter dina egna ideal?"
Det anser jag inte att alla behöver göra.

"Vad bra, tack! Nu vet jag att jag är moderat."
Nu blir jag förvirrad. Du anser alltså att det skall in mer bilar i innerstan samt att hyresrätter inte är en bra boendeform?

"eftersom du verkar inkapabel att skilja koncepten personliga åsikter från nätverket yimbys åsikter"
Nätverket Yimby blandar egna åsikter med politiska, avsändaren är oklar. Och åsikter om stadsbyggnad är i allra högsta grad politiska åsikter.
 0
Miljöpartist (23 Januari 2008 23:50):
"När ska YIMBY uppvakta Stockholms stadsbyggnadskontor be att få ta plats som remissinstans i det fortsatta utvecklingsarbetet av staden?"
"Utvecklingen av staden behöver styras upp."
Ursäkta, nu skall jag vara lite elak.... Det räcker alltså att hävda att man har en sammanslutning som har ett antal medlemmar i Facebook samt en hemsida så får man vara remissinstans i stadsbyggnadsfrågor i rikets huvudstad? Det är läge för asgarv.
 0
Miljöpartist (23 Januari 2008 23:51):
Stryk detta i föregående inlägg: "Och vad exakt tjänar ett byggbolag på att bygga ett hus fem meter från trottoaren jämfört med direkt mot trottoaren? " Det känns som ett marginalargument.
 0
Magnus Orest (24 Januari 2008 00:05):
Miljöpartist, jag har garvat mig igenom den här tråden, tack vare dina argument. I övrigt diskuterar jag inte med anonyma forumtroll, så det där blir det sista jag skriver till dig.
 0
Anders Gardebring (24 Januari 2008 00:08):
"Miljöpartist": Du vet mycket väl att yimby inte motsätter sig grönytor i städerna. Gör dig inte dum nu.
Vad vi motsätter oss är de meningslösa gräsmattorna. Där "grönytorna" egentligen bara är barriärer. Gärna prunkande gårdar, parker, alléer och så vidare. Bollplaner kan antingen placeras i samband med en park, eller på hustak.
Vi har dessutom en enorm nationalstadspark som vi borde bygga ordentlig stad tätt intill så att den faktiskt började användas som den stadspark den skulle kunna vara. Idag är nationalstadsparken istället omgiven av barriärer mellan staden och parken.

Resten av ditt inlägg verkar mest förvirrat och fullt av vilja att aktivt välja att missförstå.
 0
Miljöpartist (24 Januari 2008 00:24):
Är det till nackdel att vara anonym här? Jag trodde det var ok så länge som man hade vettiga inlägg.

"Miljöpartist, jag har garvat mig igenom den här tråden, tack vare dina argument."
Det var elakt skrivet av mig, men jag kunde inte låta bli.
I stort sett uppskattar jag att fler människor har åsikter om hur staden skall byggas, i sann demokratisk anda, i motstas till hur moderaterna vill ha det för tillfället. Yimby är ett bra initiativ.

"Du vet mycket väl att yimby inte motsätter sig grönytor i städerna. Gör dig inte dum nu. "
Min uppfattning var att ni i stora drag motsatte er det.

"Vi har dessutom en enorm nationalstadspark som vi borde bygga ordentlig stad tätt intill så att den faktiskt började användas som den stadspark den skulle kunna vara"
Där har vi olika åsikter uppenbarligen, jag tycker den används bra. Dock finns det barriärer det stämmer, men det betyder inte att man skall bygga hus ända till kanten.

" Där "grönytorna" egentligen bara är barriärer".
Beror verkligen på hur grönytan ser ut. Ge mig gärna ett exempel på en grönyta som anses vara en barriär så skall jag förklara hur den inte är det (om jag anser det), jag har varit på de flesta.

"Resten av ditt inlägg verkar mest förvirrat "
Inte lätt att hålla den intellektuella skärpan, men jag jobbar på det!

Frågan om Gärdet är intressant och den väntar på sitt svar, från yimby/du/ni/dom.
 0
Andree (24 Januari 2008 00:52):
Inte för att dra in alltför mycket politik nu, men på vilket sätt är moderaterna odemokratiska i stadsutvecklingen? Bara för att Söderlund vill förkorta den löjligt utdragna byråkratiska planprocessen och för att han eftersöker lite mer spännande och sällsynt arkitektur? Är det inte snarare så att ni i vänsterblocket gastar för full hals så fort någon ens tänker tanken att bygga något som "sticker ut" eller inskränker i den ack så "unika" stadssiluetten? Vad är mer demokratiskt, att vilja tillföra med dynamik och variation eller att krampaktigt hålla fast vid att staden inte får förändras (så att det syns)?
 0
Andree (24 Januari 2008 01:00):
Stockholm har så löjligt stora outnyttjade grönytor nära centrum. Jämför bara lite satellitbilder mellan de nordiska huvudstäderna och man får nästintill en chock! Enligt bakåtsträvarna är det vad som gör Stockholm "unikt", ett f.ö sjukt överexponerat ord i all bevarandepropaganda. Precis allt i Stockholm är unikt... Det är på intet sätt unikt, det är IDIOTISKT.
 0
Miljöpartist (24 Januari 2008 01:08):
Andree:
Jo, stadsutvecklingen har blivit mer odemokratisk. Om man med demokrati menar antalet människor som får ha en åsikt i en fråga så vill de minska det antalet. Om du vill veta mer exakt måste jag forska vidare i frågan.

"för att han eftersöker lite mer spännande och sällsynt arkitektur"
Det ser inte jag som något problem alls. det får gärna byggas intressant arkitektur. Men varför inte skaffa lite mer sanktion för det? MS skrev en debattartikel: 40 nya skyskrapor skall byggas osv. Tala om order uppifrån, tala om toppstyrning. Se på badringen - toppstyrning. Visst, toppstyrning kan skapa jäkligt spännande saker men det är ingen bra process att bygga ett samhälle på.

"ni i vänsterblocket"
jag är i alla fall inte med i något block.

"gastar för full hals så fort någon ens tänker tanken att bygga något som "sticker ut"
Beror på hur det sticker ut, principen att bygga spännande arkitektur är inte fel.

""unika" stadssiluetten?" Den är unik.

Demokrati är många människors åsikter. Demokrati har fördelar och nackdelar, fördelarna överväger. Vem vet, yimbi kanske får inflytande i dessa frågor och då är det också demokrati.
 0
Anders Gardebring (24 Januari 2008 01:21):
Förfarandeprocessen är idag faktiskt ett demokratiproblem. Intressegrupper med starka egenintressen har mycket stor makt över frågor som rör hela staden. En enskild privatperson kan stoppa byggprojekt i flera år. Det är inte särskilt demokratiskt.

Johannes (socialdemokrat) har skrivit om det här:
http:​/​/​biospolitikos.​blogspot.​com/​20​0​7/​0​8/​rttshaverism.​.​
 0
Miljöpartist (24 Januari 2008 01:33):
"Förfarandeprocessen är idag faktiskt ett demokratiproblem"
Snarast ett exempel på att demokratin är väldigt grundläggande i vårt samhälle.

Ge mig då ett exempel där någon av dessa NIMBY-krafter i stockholm verkligen har lyckats stoppa ett byggnadsprojekt? Och då menar jag inte någon kommunal eller statlig remissinstans.

"Intressegrupper med starka egenintressen har mycket stor makt över frågor som rör hela staden"
Är det inte egenintressen som styr oss? Vem skall hävda egenintressen utom dom som just berörs? Hela vårt kommersiella samhälle är idag inriktat på de individuella behoven, Människor är präglade på att alltid sätta sig själv i centrum, är det inte rätt mycket begärt att när det gäller omfattande byggprojekt helt plötsligt skall tänka på "hela staden".
 0
Mikael (24 Januari 2008 09:25):
Miljöpartist: det finns med alla säkerthet exempel på när starka intressegrupper stoppat enstaka byggnationer. Det som främst bör framhållas är den försening av viktiga projekt som dessa grupper kan framkalla och den stympning av nybyggnationer som blir som resultatet av deras "experttyckande". Försening av byggnationer och satsningar kostar som bekant mycket pengar, dels för företagen i form av kapitalbindning och på samhällsnivå på grund av hämmad tillväxt (=högre arbetslöshet). Dessa kostsamma processer driver upp kostnaderna för (bostads)produktion och utesluter mindre byggherrar eftersom de inte kan ligga ut med mycket kapital under långa perioder. Detta gör i sin tur att främst de stora börsnoterade byggföretagen agerar på marknaden. De höga kostanderna resulterar i högre priser på lägenheterna samt det faktum att det alltid är samma byggföretag som bebygger resulterar i likriktning.
 0
Anders Gardebring (24 Januari 2008 11:03):
Mikael tar i princip upp allt jag själv ville ta upp.
Just de omständliga processerna, de stora kostnadsdriskerna vid överklagande, den komplicerade planprocessen och så vidare är en av de stora anledningarna till att vi idag nästan uteslutande har storskaligt och enformigt byggande. Jag skulle gärna se mer småskaligt byggande i städerna, se:
http://www.yimby.se/2007/12/sluta-bygga-bostadsomrade_..
Men med dagens byråkrati och risker lär ingen förändring komma till stånd.
 0
Miljöpartist (24 Januari 2008 11:25):
Mikael:
Visa mig gärna ett byggprojekt där enskilda, privata, intressen har stoppat ett bygge. Jag känner inte till något och jag tror inte heller att det finns. Det låter som en myt. Men överbevisa mig gärna.
Din beviskedja börjar med att särintressen överklagar och slutar med hämmad tillväxt och höga produktionskostnader. Utan att argumentera mot varje mening: det stämmer helt enkelt inte, det finns andra processer som styr: vad som är billigast att smälla upp, vilka kontakter man har med stadsbyggnadskonto och politiker, konjunkturen, räntesubventioner.

Anders: om det är så att man verkligen önskar småskaligt byggande av små och billigare entreprenörer så är det världens enklaste sak att fixa, det är bara att besluta sig för det politiskt - jag lovar det finns inga som helst hinder mot det, utom mentala hos de som bestämmer. Nu råkar det då vara så att det är de stora byggbolagen som har resurserna att ha en dialog med stadsbyggnad och politiker, som kan presentera de flashiga skisserna som kan ordna konferenser etc etc. Samt att de knyter upp underleverantörer till sig och fördyrar byggnationen på det sättet. Att måla upp de små särintressena som det största hotet mot intressant byggnation är inte med sanningen överensstämmande.

Och slutligen, när det väl kommer ett jätteprojekt, ett stort prestigeprojekt med den spännande arkitektur ni önskar, vilka är det som bygger den? Jo jättarna i branschen, de är de enda som kan ro det iland.
 0
Anders Gardebring (24 Januari 2008 11:43):
"Miljöpartist", det är märkligt att du å ena sidan säger att planprocesserna inte är ett problem för småskaligt byggande och å andra sidan säger att politikerna bara behöver bestämma sig. Ja just det. Och när man bestämmer sig så innebär det väl att man ändrar i byggförfarandemetoderna, alltså byråkratin, så att det skapar underlag för den typen av byggande. Jag förstår överhuvudtaget inte hur du resonerar här, planprocesserna är just ett resultat av politiska processer, och de har ju lett till just den situation som vi ser idag. Inget småskaligt byggande, ergo, problem med processen.

Vad gäller stoppade byggprojekt så finns det ett flertal. Söder Torn blev 20 istället för 40 våningar (och arkitekten hoppade av i protest). Japanskrapan stoppades. Detta rakt ur minnet, jag har läst om fler, skall gräva lite och se om jag hittar länkar.
Det vanligaste är att projekt blir nedfilade snarare än stoppade. Alltså att det som gör dem intressanta eller spännande tas bort för att de skall "passa in" (läs: inte synas)

"Och slutligen, när det väl kommer ett jätteprojekt, ett stort prestigeprojekt med den spännande arkitektur ni önskar, vilka är det som bygger den? Jo jättarna i branschen, de är de enda som kan ro det iland."

Jaha? Och detta har vad att göra med diskussionen?
Stora prestigeprojekt är en sak, småskaligt byggande en annan. Jag har som bekant redan beskrivit att vi vill se både och, så vad menar du egentligen?
 0
Jonas M (24 Januari 2008 12:26):
"Och så talar man gärna om vad det är nära till. När man åker därifrån. För där man bor, där bor man ju. Lever gör man någon annanstans."

Word! Skönt att det finns fler som reagerar på det synsättet. Jag vill ju leva och kunna göra saker där jag bor.

/Jonas som bor nära nationalstadsparken
 0
Mikael (24 Januari 2008 12:58):
Milöpartist: Som sagt det finns en hel del som jag inte ur huvudet kan dra upp just nu; men ta t ex de ovanstående av Anders nämnda projekten samt t ex Stadhagens IP som skulle bebyggas för några år sedan med några hundratal lägenhter.
Ditt resonemang är dock rätt förvirrande, i ena andetaget säger du att vi inte ska förändra den "demokratiska" planprocessen vi har idag eftersom den hörsammar egenintressen. I andra andetaget nämner du att en byggnation inte kan stoppas av egenintressen (eftersom du hävdar att det inte finns några exempel på det).
Beviskedjan jag presenterar och som enligt dig inte stämmer är fullt plausibel. Om det var något speciell del av det som jag räknade upp som du vill ha förklarad så får du gärna nämna det så slipper jag tråka ut alla andra med grundläggande kunskaper i företags-, mikro- och makroekonomi. Kortfattat är det företag som bygger, företag vill göra en så stor vinst som möjligt till en sådan liten risk som möjligt. Ju högre risk med ett projekt ju högre förväntad vinst. Ju högre risk ett projekt innebär ju mer kapital behöver företaget. Skanska har nog betydligt enklare att låna summor under längre tid än vad en privatägd mindre bygherre har. Att bygga bostadsrätter är lukrativt men väldigt kapitalkrävande. Det säger sig själv att större företag har bättre förutsättningar att ligga ut med t ex 50-100 miljoner under tre år med oviss utgång än Nisses Bygg och Fasad. Detta i sin tur göder de stora byggherrarna som får ännu mer resurser att knyta åt sig leverantörer och anstälda osv. som du beskriver. Självklart kan vi addera andra parametrar som du nämner men dina argument bekräftar bara det jag säger om att det råder mer eller mindre oligopol bland de stora byggherrarna. Här bemöter jag några av dina argument: "Man väljer det som är billigast att smälla upp", ja så kommer det alltid att vara men om större konkurrens finns på marknaden kommer variationen bli högre. "kontakter med stadsbyggnadskontoret", spelar säkert stor roll men det utesluter inget av det jag har sagt. "Konjunkturen" drabbar alla företagare. De stora byggherrarna kommer att övervintra sina bostadprojekt till nästa högkonjunktur, en mindre byggherre kommer troligtvis att vara tvungen att ta det pris de kan få ut. "Räntesubventioner", min personliga åsikt är att det är märkligt att man tar med ena handen (skatt) och ger med den andra (subvention). Bostadsmarknaden är, som jag tidigare nämnt, lukrativ nog (tro mig jag arbetar med detta) för att behöva subventioneras. Det byggmarknaden behöver är mer konkurrens, kortare planförfarande och mindre byråkrati! Som mer personlig åsikt kan jag även addera lägre skatter och marknadshyror men som sagt man kan inte få allt.
 0
Anders Gardebring (24 Januari 2008 13:10):
En poäng till att nämna är att många byggherrar/arkitekter heller inte anstränger sig i Stockholm eftersom de vet att det är lönlöst. Nyskapande eller intressanta idéer kommer att sågas då de i så fall syns, och det är en dödssynd i Stockholm då i så fall gammal bebyggelse, enligt någon oerhört märklig definition som jag aldrig själv förstått, blir mindre värd.

För mig är det nämligen precis tvärtom. Det är i kontrasten mellan det nya och det gamla som de två kan framstå i full kraft.
Något av det häftigaste jag sett i den vägen var i Tokyo där man byggt en skyskrapa över en äldre tegelbyggnad och integrerat tegelbyggnaden som en del av skyskrapans nedre del.

Eller som i Shanghai där jag inifrån en mycket vacker park med flera gamla byggnader(Stockholm kan bara drömma om något liknande) kan se det vackra och maffiga Jin Mao Tower. En riktig wow-upplevelse.

Men jag vet inte.. vissa i den här staden är märkliga och gillar helt enkelt inte utveckling, nyheter och förändring. Man vill mala på i gamla invanda spår, man tror att Sverige är bäst och störst på allt och vet hur allt skall göras. Jag hyser dock en förhoppning om att detta är på väg att ändras, de undersökningar som görs tyder ju på det om inte annat.
 0
Dan (24 Januari 2008 17:28):
Har varken tid eller ork att tillföra så mkt mer i diskussionen mer än att jag är imponerad över Anders och Mikaels oförtröttliga, intellektuellt hederliga och logiskt osvikliga argumentation - i kontrast till Miljöpartisten, som inte har något I PRINCIP emot höghus, innerstad och förtätning - det har bara råkat bli så att precis alla förslag som någonsin lagts fram till denna dag har varit oacceptabla. Eller moderata. Som redan sagts, idiotiskt är inte ekvivalent med unikt. Ett typiskt utfall av klassiskt svenskt högmod - påminner mig om en scen ur Grotesco där Henrik Dorsin förklarar för FN att "as you know, Sweden is far superior to all other countries..." :D
 0
Axel (24 Januari 2008 18:47):
Talar du om huset nära kejsarens palats? tog bilden i vintras! [IMG]http://i178.photobucket.com/albums/w244/Ackebooa_stock..[/IMG]
 0
Axel (24 Januari 2008 18:48):
Juste fan, det är vinter :<
 0
Anders P (24 Januari 2008 19:11):
det finns andra processer som styr: vad som är billigast att smälla upp, vilka kontakter man har med stadsbyggnadskonto och politiker, konjunkturen, räntesubventioner.

Det är sant att det finns andra faktorer, men det hindrar inte NIMBY attityder från att påvverka byggnaders slutresultat(om de öht byggs), samt kostnader. Men detta är en faktor man lätt kan påvverka med lite idéer och upplysning, vilket leder till mer innerstadsarkitektur och mindre exploatering av den vackra naturen pga utspridda låghusbyggen.

Och varför all denna respekt inför bostadsområden där alla hus ser i princip likadana och saknar verksamhet i bottenplan och cirka 1000-500 meter bilåkande eller promenad till närmsta affär(som iofs är ihopklistrade med andra affärer i ett förortscentrum)?

Genom att bygga högt och tätt så blir affärsverksamheten på bottenplan mer lönsam. Detta är bevisligen ett lyckat koncept, medans block i den vilda terrängen inte är det. Anledningen är att gräsmattorna runt omkring uttnyttjas dåligt samtidigt som vi exploaterat dem. Ganska onödig markexploatering alltså. Istället kan man ha en riktig stadspark som bara tar upp en liten del av vad som annars skulle gå åt, men en trevligare miljö som fler använder.
 0
Anders Gardebring (24 Januari 2008 19:19):
Axel: Jag tror det är den byggnaden ja, den ligger nära Tokyos centralstation.
 0
Alfaman (24 Januari 2008 19:49):
Har tyvärr inte läst alla inläggen då dom var för många. Kommentar till blogg. Håller fullständigt med att fantasi saknas när det gäller nyproduktionen, i många fall återupprepar man gamla misstag. Ett område som jag personligen gillar och vill framhålla är Hammarby Sjöstad. Vissa delar ligger kvar i gammalt tänkande, medan en hel del av planeringen är unik och helt underbar.
Bor förövrigt själv i norrort, Sollentuna
 0
Miljöpartist (24 Januari 2008 23:13):
Jag är en mycket ond människa, ologisk och ointelligent, saknar grundläggande kunskaper mm. Så, nu har jag själv sagt det så slipper ni ta upp utrymme med att konstatera det. Vidare, till debatten:

planprocessen: Jag förstår fortfarande inte hur planprocessen kan hindra mindre byggaktörer från att bygga. Det är ju inte så att de dag 1 ansöker om att få bygga och sedan dag 2 står där med maskiner och manskap och bara väntar tills dom går i konkurs pga överklaganden. Alla vet ju hur en planprocess går till, det är bara att vänta och se. Hur det leder till uttränging av mindre byggare är ännu obevisat. Men jag välkomnar bevis i frågan.

överklagade byggprojekt: jag menade, finns det något exempel där de privata egenintressena , som kringboende har stoppat ett byggprojekt under tiden som planprocessen pågår som yimby/du/ni vet om med säkerhet. Hur vet ni att det inte är skönhetsrådet, den av media uppiskade opinionen eller något annat som har stoppat projektet?

Om det nu är så att Stockholmare uppskattar staden som den ser ut, vad är det då för fel med det? Ni hävdar att det är ett allvarligt systemfel någonstans, jag hävdar att det är vad människor i den här staden vill ha.
 0
Pelle (24 Januari 2008 23:21):
Jag håller fullständigt med om att de exempel på Familjebostäders nyproduktion som beskrivs är trista. Men värre är, som också nämns, hur (otrygg) man kommer att känna sig när man går utmed Familjebostäders nedklottrade betongväggar sent en kväll.

Uppengörligen gör Familjebostäder inga trygghetsanalyser när de bygger. Men det är klart: kolla vilka det är som bestämmer: 7 gubbar och en enda kvinna. http://www.familjebostader.com/main.aspx?ID=124E4519-9..

Ps: Jag är varken feminist eller kvinna...
 0
Mikael (24 Januari 2008 23:43):
Ingen har hävdat att du skulle vara ond eller vilka epitet du nu tillskriver dig själv. Men du tänker inte längre än vad näsan räcker. Du famlar efter halmstrån när du hävdar att det krävs empiriska bevis för att bevisa att utfallet av räntekostnad för x antal miljoner i tre år kostar mer än att motsvarande för ett år. Kapital finns inte obegränsat och det är naivt att tro att mindre byggherrar skulle ha möjlighet att köpa dyr mark och sedan bara, tjena hej liksom, "vänta och se" när de får bygga.

"Om det nu är så att Stockholmare uppskattar staden som den ser ut, vad är det då för fel med det?" Precis som du säger uppskattas Stockholm på grund av dess innerstad (Rågsved har säkert också sina kvaliteér men det är inte detta människor syftar på när man pratar om Stockholm). På samma sätt finns det en anledning till att man betalar mycket pengar för en bostadsrätt i innerstan, majoriteten av människor bor hellre i stan än i förorten. Lösningen på problemet borde således vara att bygga mer innerstad och mindre mindre förort. Vill man istället inte bo innerstan så finns det miltals med Stockholmsförorter som man med all säkerhet kommer att trivas bättre i. Ingen är tvingad att bi inne i stan.
 0
Gustav Svärd (24 Januari 2008 23:52):
Jag är feminist (i dess sanna, gamla betydlse: lika rättigheter) och håller med om den synpunkten. =)

@"Miljöpartist" - debatten är det intressanta, ja.
Planprocessen och dess större sammanhang hindrar genom dels kostnader i samband med överklaganden (mkt vanligare i rika områden än fattiga) men även genom grepp som att ge hela kvarter till en byggare.

Men ojojoj! att du inte sett att det är även desa vi anser är egenintressen som överklagar! det kan jag bara se som ett avsiktligt missförstånd. Att märka ord för att ra poäng i debatten utan att först fråga om förtydligande... får bara den som gör det att verka ha slut på argument.
Senast är det en av arbetsyunnlarna till Citybanan som kommer dras in för att det kommer gå lastbilar från den - mitt inne i stan. Huga sig! Trafik på gatorna i stan! för det finns det ju inte nu... Att detta innebär en längre och dyrare byggnation av denna för staden och riket vitala infrastruktur är så klart långt mindre viktigt än att det ökar trafiken en bit på par gator inne i Vasastan.

Slutligen: Jag, vi, hävdar med emfas att stockholmarna INTE vill ha den förortssamling som stockholm mestadels är. Innerstaden är det klart mest attraktiva delen av Stockholm att bo/arbete/handla i. Detta för att innerstaden är omtyckt, förorterna är inte det i regel. Att fortsätta bygga omänskliga bostadskaserner på fält allt längre från staden är inte en bra idé, så inga fler årsringar tack! Årsringarna är ett häftigt koncept och monumentalt som fan. Att förkasta nya höghus för att de är monumentala skrytbyggen... vad är då inte alla dess rader på rader på rader med bostadshus i årsringar runt stockholm om inte monumentala skrytbyggen över sin tid ståendes på rad efter varandra?
 0
Dr Evil F.d. Miljöpartist (24 Januari 2008 23:57):
"Anders och Mikaels oförtröttliga, intellektuellt hederliga och logiskt osvikliga argumentation - i kontrast till Miljöpartisten"
...

Jag är seriöst intresserad. Anledningen till att jag kikade in här är för att utröna vissa frågor som jag har angående hur yimby/du/ni tänker kring stadsbyggnadsfrågor. Då kommer man in på påståenden, åsikter, gränsdragningsfrågor mm - det blir helt enkelt en debatt. Och det är intressant, men om yimby/du/ni tröttnar på debatt, och mig, varsågod och säg det.
 0
Dr Evil (25 Januari 2008 00:08):
"Men ojojoj! att du inte sett att det är även desa vi anser är egenintressen som överklagar! det kan jag bara se som ett avsiktligt missförstånd. Att märka ord för att ra poäng i debatten utan att först fråga om förtydligande... får bara den som gör det att verka ha slut på argument. "
Nu vet jag då, till slut, att alla som inte håller med om att bygga på det sättet som ni tycker räknas som egenintresse - ett vitt begrepp. Men då kan jag fastslå min tes:
- ingen privatperson kan överklaga en byggprocess i planskedet och vinna. (det kan finnas något ytterligt enskilt undantag, men som regel så sker inte det). Således, de som är motståndare till olika byggnationer är inte få människor, det är många människor i olika sammanslutningar - råd. föreningar, opinionsyttringar och således: ett demokratiskt inflytande. Och således: det är inte i planprocessen felet ligger.

Ta badringen som exempel, där kände man av opinionen och avbröt processen, dock inte pga något enskilt överklagande - vilket jag menar aldrig sker (visst kan jag ha fel i det men jag har aldrig sett ett sådant exempel.)

Ok, jag vet att det låter kluvet, men jag är helt på det klara med vad jag vill komma fram till, kan bara vara svårt att få det exakt i skriven form.
 0
Dr Evil (25 Januari 2008 00:25):
Tillägg:

och således: det är inte i planprocessen felet ligger för yimbys del.
 0
Anders Gardebring (25 Januari 2008 01:15):
Jag vet inte vad du egentligen riktigt vill komma fram till här "Miljöpartist". Vad är liksom själva poängen. Vilken sorts stad vill du ha? Tycker du det är vettigt att vi fortsätter att bygga på ett sätt som skapar miltals av motorleder och barriärområden som tar upp enorma markytor. Som miljöpartist borde du faktiskt ha bättre koll än så. Och ja, stöder för yimby:s idéer är stort.
För det första ser du det i priserna på innerstad vs. ytterstad. Att påstå att innerstadsboendet inte är populärt är inget annat än verklighetsförfalskning.
Sedan så säger ju i princip varenda undersökning som görs att Stockholmarna vill se en förtätning och förhöjning, så återigen, det är du som är i minoritet, inte tvärtom.
De som idag styr är inte Stockholmarna. Det är egenintressen. Alltså kapitalstarka små intressegrupper boende i dyra bostadsrätter i innerstaden, skönhetsrådet eller extremer som samfundet S:t Erik.
I detta inlägg:
http://www.yimby.se/2008/01/yimbys-stod-vaxer%2c-nu-ha..
finns skärmdumpar från fyra olika nätundersökningar som borde säga en del. Visst, det är möjligt att internetanvändare är positivare än befolkningen i stort. Å andra sidan, det är inte många Stockholmare som idag inte använder Internet.
 0
Lasse (25 Januari 2008 03:59):
Från min Göteborgshorisont kan jag rapportera att utbyggnaden av ett område med 10-15 villor fick avbrytas för att någon hittade en groda i en damm! Tomtköp var klara och vissa hade t.o.m börjat gjuta grunden!

Kan också rapportera att Gårdaskrapan inte kommer att byggas eftersom processen drog ut på tiden p.g.a av alla överklaganden. Byggkostnaderna har hunnit springa iväg. Hyresgästföreningen var en av dom som hade överklagat för att det skulle bli ett för dyrt projekt! Bra jobbat gubbar, tack vare ert överklagande blev det ännu dyrare! Och nu kommer vi att gå miste om något hundratal nya hyresrätter.

Så Miljöpartist, kom inte och säg att överklaganden inte är något problem. Det är ett jätteproblem.
 0
Lasse (25 Januari 2008 05:11):
Miljöpartist känner inte till något ärende där ett enskilt överklagande har fällt ett bygge. Det gör knappt jag heller, mer än att dom regelmässiga överklagandena gör att en hel del byggen blir för dyra och fimpas. Men om då enskilda synpunkter i överklaganden nästan aldrig får gehör... varför ska de då tillåtas påverka planprocessen så mycket??? Det är åt helvete.
 0
Anders Gardebring (25 Januari 2008 10:10):
"Hyresgästföreningen var en av dom som hade överklagat för att det skulle bli ett för dyrt projekt!"

Det verkar ju helt bakvänt?? Varför gör man så? Den enda anledningen jag kan tänka mig är någon slags egoistisk "kan inte jag bo där får ingen bo där"-tanke. Men det är ju helt fel tänkt eftersom nya bostäder alltid avlastar det befintliga beståndet.
Sedan behöver det såklart byggas fler billiga hyresräter, men det är ju en annan fråga och att överklaga ett sådant bygge på de grunderna är bara patetiskt.
 0
Lasse (25 Januari 2008 15:29):
Hyresgästföreningen använde planprocessen för att göra ett bostadspolitiskt utspel. De är säkert medvetna om vad flyttkedjor är och hur projektet hade gynnat hyresgästerna. Men det var miondre viktigt för dem.

Tanken har slagit mig att Yimby också skulle kunna utnyttja planprocessen för driva sitt intresse. Yimby har ju sympatisörer över hela Stockholm, oavsett var det ska byggas så finns det säkert någon som bor i närheten och skulle kunna överklaga om planerna ser ut som på bilderna ovan. Skälet till att klaga skulle ju kunna vara att det är en artfrämmande arkitektur som förstör stadsbilden eller whatever. Det skulle vara intressant. Det skulle visserligen motarbeta en del av syftet med Yimby men tanken är ju ganska lustig. Jag undrar om det skulle gå att ändra byggnadskulturen i Stockholm på det här sättet.
 0
Anders Gardebring (25 Januari 2008 16:10):
Vi jobbar redan med att komma med inlagor till projekt. Vi kommer att skicka iväg en inlaga om Hjorthagen nästa vecka och arbete med Norra stationsområdet är på gång. Problemet är väl att det är svårt att få folk att engagera sig. Många sympatiserar men inte lika många tar personligen tag i saker och driver idéer.
Ni som känner er manade får mer än gärna höra av er, vi behöver aktivitet i hela staden, både genom inlagearbete, opinionsbildning, insändare i tidningar men kanske också, som Lasse föreslår, överklaganden i de fall som det går helt åt skogen. Men det får vi nog bara göra i undantagsfall annars så faller vi ju bara ned i samma fälla. Det skall vara konstruktivt helt enkelt.
 0
Lasse (25 Januari 2008 18:29):
Jag tror det skulle kunna fungera Anders. Jag vet hur livrädda fastighetsbolagen är för deras projekt ska bli ytterligare försenade eller kanske helt avskrivna för att detaljplanen inte ska godkännas. Ofta har de redan investerat stora summor i projektering. Så nog skulle Yimby kunna bli en kraft i staden. Då skulle de förmodligen ta sitt ansvar och göra rätt från början.
 0
Ragnar Lind (20 April 2008 20:06):
Stockholmsexemplen härovan är ju rena skräckexempel på värsta sortens nyfunktionalism, i modefärgen gråsvart, dessutom. Puh! Axelsberg är ju redan ganska tråkigt, och nu blir det ännu tråkigare. Lär man sig aldrig?? Portlandexemlet ser ju däremot väldigt bra ut med fina hus och spårvagnar.
 0
Carl Johan Hall (24 September 2008 10:43):
Anders Gardebring: "Kan inte jag bo där får ingen bo där" ser jag snarare som missunnsamhet än egoism. Egoism är ju att agera i sitt egenintresse, och det där resonemanget är väl inte i någons intresse...

Nog med ordmärkeri. En allmän fundering: Gillar inte de "allmännyttiga" bostadsbolagen lokalhyresgäster, och i så fall varför? För en brf kan det ju vara mycket attraktivt att ha mycket lokaler?
 0
Sven R (25 September 2008 16:16):
För att knyta an till diskutionen i januari, finns det något exempel på att ett bygge har fällts av ett enda överklagande? Tja, i Göteborg pågår den här farsen:

http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​20​0​8/​0​6/​friggagatan-​nimbyiserad-​-​_​.​.​

Det är bara att hoppas att det går att bygga även när lågkonjunkturen kommer.
 0
Carl Johan Hall (9 Januari 2009 15:52):
Enligt Stadsbyggnadskontorets hemsida hade Kv. Tegelstapeln överklagats till regeringen (!) som dock hade avslagit överklagan. Så nu lär den i alla fall byggas!
 0
Mats G (9 Januari 2009 17:11):
Det här med butikslokaler i bottenplanen, förutsätter inte det att det också finns en befintlig genomströmning av människor? Svårt att dra igång en butik i väntan på att hela området förtätas och det ska komma folk och handla i den. Eller är jag naiv? Missförstå mig rätt. Jag försöker inte provocera på något vis, bara förstå hur det ska fungera rent praktiskt i ett område som t ex Axelsberg.
 0
perra (21 Mars 2010 12:27):
Hela staden kan inte ha en citykaraktär, även i metropoler som London och New York finns lugnare bostadsområden och det går inte att undvika i små storstäder som Stockholm och dessa skapas även om det är innerstadkaraktär som i vasastan.
 0
Anders Anttonen (21 Mars 2010 13:43):
Vad det gäller Borlången i Årsta; I ursprungsplanen så ritades hus i meanderstrukturer (längre zick-zackade huslängor med lite gårdar mellan zick-zackarna) Men det var de boende som klagade då vill jag minnas.
Läs gärna om "Årstaståket" i Stadsbyggnadskontorets hemsida. Kv. Borlången var en del av programmet "Årstastråket".
Men visst kunde det ha blivit lite butiker i husen ändå, tycker man.
"ABC-tänket" gäller tydligen fortfarande efter sextio år på nacken.
 0
Anders Anttonen (21 Mars 2010 14:07):
Miljöpartist, du anonyma själ:
Du skriver om årsringar.
"Milleniumstilen", eller -00-talstilen,
tycker jag är en årsring, med lite tätare, och mer urban stil. Årstadal tycker jag är det mest lyckade med slutna kvarter och butiker i hörnorna. Sjöstan blev lite sämre med sina halvöppna kvarter. Det är tätheten som är den nya årsringen.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8655 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter