Utskrift från www.yimby.se
....

Tvärbanan förlängs till Sickla

 
Landstinget och Nacka Kommun har kommit överens om att Tvärbanan ska förlängas 600 meter från Sickla Udde till Saltsjöbanans station Sickla. Detta till en kostnad av 410 miljoner kronor, 40 miljoner av dessa ska Nacka står för. Bygget förväntas vara klart 2016 och kan således hjälpa till att avlasta Slussen när den byggs om.



I och med denna relativt korta bit spår så skapas en direkt bytespunkt mellan Tvärbanan och Saltsjöbanan, något som saknats och som troligen kommer skapa nya resemönster oavsett kommande års situation vid Slussen. Som vanligt är det ett par punkter vi undrar över: Varför ingen ihopkoppling av spåren? Att ha en förbindelse kan ju komma att vara praktiskt för att forsla fordon till/från underhåll och även göra det möjligt för arbetsfordonen. Priset är det andra vi undrar om. Stockholmskt högt. 683 000 kronor per meter. Ganska dyrt det. Det vore trevligt om SL kunde redovisa hur det kommer sig att det alltid blir så dyrt här i Stockholm. Vad är det för bättre kvalitéer vi får och hur är budgeten styrd annorlunda än i andra delar av Norden? De punkterna skulle vi vilja veta mer om, men att Tvärbanan förlängs till Sickla är något vi varmt välkomnar. Media rapporterar om avtalet och planen:
SVT ABC
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Henrik L (30 April 2013 23:54):
...är något vi varmt välkomnar?
Vilka vi?
Hur många är ni?
Och varför skall just ni ha nåt
inflytande alls i denna fråga?
+1
Gustav Svärd (1 Maj 2013 08:13):
VI = YIMBY. Trodde jag var uppenbart med tanke på att detta är yimby.se.
Vi är över 4500 medlemmar. Nej alla har inte blivit tillfrågade om specifikt detta, alla har dock aktivt anslutit sig till YIMBY för att vi verkar för en bättre, urbanare stad. Förbättrad kollektivtrafik finns uttryckligen med i våra grundtankar.
För att vi bor i storstockholm och/eller intresserar oss för hur stan utvecklas samt, och här kommer det stora, vi har en välgrundad ståndpunkt som baserar sig i argumentation som håller logiskt. Vidare så anser vi att alla har rätt att uttrycka sig i frågan och att det är hur bra argumenten är som bör avgöra sakfrågor, inte vem som blir mest upprörd, vem som skriver flest insändare eller vem som har bäst tillgång till att få debattartiklar i DN publicerade. Jag finner det intressant att du blir så upprörd av att någon kan ha en åsikt i denna fråga. Med tanke på detta verkar du vara starkt mot att denna förbindelse byggs. Hur kommer det sig?
 0
Henrik L (1 Maj 2013 10:21):
"Med tanke på detta verkar du vara starkt mot att denna förbindelse byggs. Hur kommer det sig?"

Inte alls. Anser att de som vi valt att sköta dessa frågor + tjm bäst kan avgöra det. För egen del så berörs jag inte av just detta förslag. Jag förstår bara inte varför ni skall vara remissinstans alls om något som helst...
+2
Robin Andersson (1 Maj 2013 11:55):
Henrik L: Kolla dig runt på denna hemsida (www.yimby.se). JAg tror att du får alla dina svar ganska snabbt.

Självklart är detta en bra lösning på kort sikt, inte minst när Slussen byggs om. Samtidigt så kan tar man ett halvt steg mot att förlänga Tvärbanan österut.
 0
Viktor L (1 Maj 2013 12:39):
Fast det hade väl varit vettigare att förlänga till Danvikstull med tanke på alla nya bostäder där samt möjlig vidare förlängning till Finnboda och de bostäder som finns och byggs där?
+2
Gustav Svärd (1 Maj 2013 16:14):
Henrik L: Varifrån får du att vi är remissinstans om detta? Aha, du är inte emot planen, du är bara emot att någon annan än ansvariga tjänstemän och politker uttalar sig? Inte min bild alls av hur ett demokratiskt samhälla kan fungera, men det står dig fritt att tycka så såklart.
 0
Erik Jungnelius (1 Maj 2013 17:28):
Äntligen, har väntat på detta sen tvärbanan byggdes.

@Henrik L: Det är härligt att du har sådant förtroende för våra myndigheter.
 0
Fueralle (1 Maj 2013 20:10):
Men hallå, det är kostsamt bortom föreställningsförmåga för den distansen.

Ishallen i Västervik kostade 5 miljoner 1984. Den används fortfarande och tar något tusental åskådare utmed sargen.
+1
Martin Kolk (1 Maj 2013 21:02):
Priset är väll ungefär vad alla senare byggnader av tvärbanan kostat, men jo något är ju underligt.
+2
Magnus Orest (1 Maj 2013 21:14):
Just i det här fallet kan jag förstå kostnaden, eftersom det handlar om mer än att bara dra spår. Det är gott om nivåskillnader och korsande vägar, plus en hel del berg som det kan behöva sprängas i. Och så får vi inte glömma själva stationen. Kanske är det bra att vänta lite med kritiken ang. hur dyrt det blir tills det finns mer konkreta planer/skisser på hur det ska se ut - även om jag håller med om att vi ofta betalar väldigt mycket för väldigt lite. ("Aldrig har så många betalat så mycket för så lite", eller hur det nu var Churchill uttryckte sig när han försvarade sin cigarrbudget. ;-))
 0
Anders Norén (1 Maj 2013 22:08):
Sällan har väl en kommungräns märkts så tydligt som här. Har Nacka kommun någon plan över huvud taget för området mellan Skeppsmäklaregatan-Fartygsgatan och Sickla industriväg? 400 miljoner kr för 600 meter ad-hoc-provisorium-som-kommer-att-bli-permanent känns ju sådär.
+1
Erik Flygare (2 Maj 2013 08:47):
Även om detta ju är positivt i stort kan det ju aldrig vara mest effektivt att bygga en station i taget om man ser till kundnyttan per krona.

Förlänga t-bana en station till Skarpnäck
Att förlänga 7:an en station till Sergels Torg
Att nu förlänga Tvärbanan en station

Att ta höjd för framtiden och göra större kollektivtrafikinsatser verkar inte ligga i tiden. Yimbys efterlysning av stadsplaner verkar befogad.
 0
Johan Björklund (2 Maj 2013 19:16):
Att koppla ihop spåren i Sickla vore iofs väldigt praktiskt de få gånger det skulle behövas vagntransport mellan banorna.

Dock så kan Saltsjöbanans vagnar knappast köras på Tvärbanans profil och vad en A32 skulle göra på Saltsjöbanan är oklart.

Det främsta skälet emot en ihopkoppling är dock att man då inte lika lätt kan gå runt Tvärbanans hållplats i den östra änden.
+1
David Nylund (2 Maj 2013 20:53):
Tittar man på Christer Wennerholms blogg finns det skisser på hur spåren ska gå - och där ser det ut som om det blir vändspår för tvärbanan bortom hållplatsen, och det verkar nästan svårt att inte koppla ihop spåren efter det. Men för all del, vill man inte göra det initialt är det väl inte någon stor sak att lösa sen om och när man har nytta av det.

I övrigt håller jag med om att det verkar dyrt, men med en breddad Uddväg och nya viadukter är det kanske inte främst spårvägsspåren som är det som kostar, utan man passar på att höja standarden på vägnätet också.
 0
Robin Andersson (2 Maj 2013 20:55):
Det stämmer väl att det är olika spårbredder på banorna. Men om jag har förstått det rätt så är det processen med att skapa järnvägsplaner för ny spårväg som är det "jobbiga". Att bygga om befintliga spår kostar en del, men är relativt enkelt att göra.
 0
Marcus Bokvist (3 Maj 2013 05:48):
Har de olika banorna inte olika spänning också? (Tvärbanan 700V, Saltsjöbanan 750)
 0
Gustav Svärd (3 Maj 2013 07:18):
Efter lite sök på nätet:
Det är samma spårvidd på båda (normalspår, 1435mm).
Som Marcus skriver är det olika spänning, och David har nog helt rätt om lastprofilerna (utrymmen för vagnbredd osv).

Om det ska bli vändplats bortom stationen (vilket gör det mycket lättare att vända i tät trafik) så borde det gå att koppla ihop spåren bortom detta. Utan kontakledningar, dvs. Att användas av arbetsfordon bara, i praktiken. Jag kan tänka mig att problemet med den idén är att det smakar alldeles för lite jämfört med vad det kostar. Planarbetet kompliceras nog rätt så mycket om man ska in och ändra på Saltsjöbanan också samt att den skulle komma att störas mer under byggtiden.

Jag vågar dock sätta pengar på att det i planen som tas fram kommer ses till att det finns plats för en framtida koppling mellan banorna. Det har ju länge pratats om att göra om Saltsjöbanan till Tvärbanestandard (och mer dubbelspår). Om/när det händer kommer en spårkontakt vid Sickla vara en del av det projektet vågar jag också sätta pengar på.
+1
Erik Jungnelius (3 Maj 2013 09:35):
Det är tyvärr så att gränsen mellan Nacka och Stockholm, länge har varit en enorm barriär i form av vägar och industrier.

Det finns numera mer konkreta planer för området, men precis som de för tvärbanans förlängning och sammanlänkande med sbanan, fördröjdes de länge av planerna om Danvikslösen, som i sin tur var avhängiga Slussen. Och ni vet ju hur det gick med den historien.

Sen kom T-banan in i bilden och behovet av Danvikslösen gick om intet, och man kunde återigen vända fokus till det som varit uppenbart från början, att länka de två banorna vid Sickla. De lite trötta området på Nackasidan bebyggs redan idag, och vad jag förstår skall även resten av området skapa Nackas nya entré.

Tvärbanan är ju notoriskt dyr vart än den går fram. Men alla som stått vid Solna station förstår lätt varför. Även i Sickla är det en del knix som skall övervinnas, blandannat måste en tunnel till för att komma fram till Sickla station.
 0
Rasmus Larsson (3 Maj 2013 21:29):
Tror inte det ska bli någon tunnel. Tunneln var på förslag från SL som ville dra spåret rakt fram och inte svänga vänster in på Uddvägen och sen höger längs Värmdövägen. Tunneln skulle då gått under hotellet och under Sickla Industriväg.
+2
Rasmus Larsson (3 Maj 2013 22:15):
Sen tror jag till skillnad mot många andra att det är extremt bra att bygga ut spårtrafik en station i taget på ett ad-hoc-aktigt sätt. Det ger små. enkelt budgeterbara projekt som snabbt kan beslutas och snabbt genomföras. Alternativet är just det vi sett alldeles för mycket av i Stockholm i 50 års tid, att man är för ambitiös och ska lösa flera saker på en gång och med för hög ambitionsnivå och så blir det enormt svårt att fatta beslut och ofta tar det flera decennier innan besluten blir fattade och sen är det byggtider som också ligger runt 10 år. Samtidigt så blockerar det icke fattade beslutet alla andra beslut för ingen kan göra något litet i närheten av det stora projektet för dels så vet man inte förutsättningarna och dels så ligger det 15 olika förslag på spår eller vägdragningar som alla blir ett slags reservat för en eventuella framtida lösning och man låser upp enorma mängder mark bara för att man vill hålla alla alternativ öppna.

Typfallet är Danvikslösen som Erik Jungnelius tar upp, den stora eleganta sammankopplingen av Saltisbanan och Tvärspårvägen där man även drar in Tvärspårvägen till Slussen. Samtidigt som man dessutom i samma projekt flyttar in trafikleden i tunnel och flyttar ut saltisbanan ur tunneln. Ett superkomplext projekt där man måste lösa allting på en gång och dessutom får problem med att det också ligger en gigantisk reningsanläggning för avlopp inne i berget man ska dra bilvägen genom och det går jättestora stomledningar för avlopp under flera av de ställen man ska bygga på. Samt att alla trafiksystemen, Tvärbanan, Saltisbanan och Biltrafiken i princip kommer stå stilla i flera år medans bygget pågår. Ja och så glömde jag att Saltisbanan dessutom samtidigt måste byggas om till Tvärspårvägsstandard för att det ska gå att genomföra projektet.

När man tittar på såna projektplaner så skulle man lätt kunna tro att det är Bil Sweden som sitter och konstruerar alla kollektivtrafiksatsningar i Stockholm på ett sånt sätt att de ska bli helt omöjliga att fatta beslut om.

Istället är det mycket bättre att man tar ett litet steg i taget och helst helt oberoende av varandra så man inte behöver vänta på något annat. Sånt som av nödvändighet måste göras i en viss ordning får man väl hantera i ett slags fastänkande, Typ:

Fas 1 (oberoende delprojekt)
a. Dra fram Tvärbanan till Sickla Station.
b. Dra en gren av Tvärbanan till Henriksdal.
c. Dra om Saltisbanan dubbelspårigt mellan Sickla Station och Henriksdal.
d. Bygg en biltunnel genom berget parallellt med Saltisbanan.
e-p. Bygg om delar av Saltisbanan dubbelspårigt.
q. Bygg om alla Saltisbanans stationer, elsystem och signalsystem till Tvärbanestandard.
r. Bygg en ny dubbelspårig öppningsbara bro för Saltisbanan över Danvikstullsslussen.

Fas 2 (kräver att q + ett av projekten a eller b genomförts.
aa. Koppla ihop Tvärspårvägen och Saltisbanan.

Fas 3 (kräver att allt annat är gjort)
aaa. Bygg en ny högbro eller tunnel för Saltisbanan förbi Danvikstullsslussen.

Gör man så här så blir allt mycket enklare, och efter ett tag är allt genomfört. En annan fördel är att varje åtgärd man gör innebär en gradvis förbättring som genererar en massa andra positiva effekter i samhället och som även öppnar upp för ytterligare en mängd små förbättringsprojekt.

T ex
Fas 4 (möjligheten skapas när b är genomfört)
aaaa. Dra Tvärspårvägen till Kvarnholmen.
 0
Erik Jungnelius (4 Maj 2013 07:06):
@Rasumus, det ligger nog mycket i vad du säger, gällande stora komplexa projekt. Kör man det hela i mindre tuggor kanske det åtminstone blir någonting som realiseras.

Det hade ju varit koolt med en tunnel rakaspåret från Sickla udde, men det antar jag väl hade blivit ännu dyrare då...

http:​/​/​4.​bp.​blogspot.​com/​_​rkzvohf5UDk/​Sc9nXhA4L6I/​AAAA.​.​

Du har väl rätt i att det inte är någon regelrätt tunnel som måste till just nu, men på den länkade bilden ser du hur det ser ut när tåget kommer in västerifrån till Sickla, och jag antar att det är här man vill göra två parallella spår som kommer in till stationen. Så en del mer utrymme måste till under viadukten.
+1
Niklas Öhrström (5 Maj 2013 16:06):
Bra! Och det är en del av ett paradigmskifte vi ser där allt tidigare gått in mot centrum och där med till synes aktivt arbetat för att undvika bytespeunkter annat än centralen. Framförallt blir det ett lyft iom Slussenombyggnaden.

Men detta provisorium får inte ligga som ett hinder för att slutligen koppla samman tvärbanan till en ring. Det gör man lämpligast genom att dra tvärbanan norrut längs Lugnets allé, och sedan ner i tunnel, med byte vid Henriksdal. Spåret som nu planeras finns det ändå säkerligen behov av i fortsättningen under förutsättning att det kopplas samman med Saltsjöbanan.

Spänningen är troligen bara en petitess. Saltsjöbanan kör med gamla t-banevagnar och i t-banan kör man med olika spänningar på de olika linjerna (blå har högre spänning). Och nu fasas snart Saltsjöbanevagnarna ut. Kanske ett bra tillfälle att harmoniera de olika spänningarna.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8673 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter